I mitt nyköpta hus ser det ut så här nere i källarbadrummet:

img00422.jpg

img004320.jpg

img004410.jpg

Som synes är det fall inne i själva duschutrymmet som det skall, men mot utrymmet utanför slutar det med en plastlist. Den sluter inte tätt mot sidorna utan det rinner ner vatten utanför och samlas i fogen utanför själva listen. Jag vill nu ersätta den med en fem cm hög och fem-tio cm djup tröskel som jag gjuter med hjälp av en träram som jag fyller med finbetong och därefter kaklar in.

Är detta helt galet tänkt eller är det bara att köra? Finns för övrigt vattenburen golvvärme i utrymmet. Dock inte i själva duschutrymmet utan bara utanför.
 
Borde ju inte vara några problem då man normalt sett inte har tätskikt i en källare.
I annat fall hade det varit komplicerat att gjuta en klack och sen få ihop tätskikten.
 
Tyresö
Du ska inte borra ner i plattan för att dubba fast klacken - INTE borra i en betongplatta med värmeslingor.
Det enda du kan göra är att du repar upp ytan på kakel och klinker, med en vinkelslip och med en stenskiva, på den ytan som ska gjutas. Sen gör du rent ytan med nåt riktigt hälsofarligt rengöringsmedel (annars blir det inte riktigt rent) och prima ytan med nån 2-komponentprimer (ju hälsofarligare ju bättre). sen är det bara att gjuta. Ett tips, för att betongen ska bita i bättre mot väggarna, är ju att betongen inte krymper när den härdar - använd expanderbetong.



image.aspExpanderbetong

En torrbetong som endast blandas med vatten för att erhålla ett undergjutnings-bruk som är lättrinnande, expanderande och frostbeständigt och färdigt att använda.
Expanderbetong ger en mycket god vidhäftning mot angränsande ytor. Liksom många andra cementrika bruk ger det också ett mycket högt korrosionsskydd för ingjutningsdetaljer av obehandlat stål. Ingjutningsgods av obehandlad aluminium får ej användas. Förzinkat ingjutningsgods skyddsmålas i den del som ska ingjutas.
Produktinformation om våra expanderbetongprodukter hittar du här!För mer information, läs även vår broschyr Weber Expanderbetong
http://www.maxit.se/2309


Som primer kan du använda den här:

http://www.maxit.se/32415/pagetype/1/url/11963/language/1/product/286/productName/VIDH%C3%84FTARE/itemID/286#117

Tror nog någon badrumsrenoverare kan hitta någon bättre och mer hälsofarlig primer.
 
Redigerat:
Hm...nu är tröskeln gjuten iaf. Jag blandade primer i själva bruket enligt medföljande instruktion. Slipade med vinkelslip på klinkern, däreftere stålborste. Det sura är att jag glömde göra rent ytan efteråt innan jag hällde på bruket... Fäster det tro? Redan vattnat en gång innan jag täckte med gladpack. :S
 
Tyresö
Var det inte fett eller tvålrester på ytan, så kommer det att bita i. Förresten, jag ser att jag glömde meddela att du skulle gjuta in ett 10 mm armeringsjärn i klacken, gjorde du det?
 
Inget fett eller tvål. Det som kan finnas där är damm efter slipningen. Nej, inget armeringsjärn. Tröskeln är 7 cm djup, 5 cm hög och 65 cm bred.
 
Tyresö
Jag vet att det inte är så kul för dej, men om du gjutit en så tjock konstruktion, så är jag inte helt säker på att det kommer att hålla utan ett ingjutet armeringsjärn.

Det är ju givetvis upp till dej, men jag skulle nog råda dej att knacka bort klacken, och börja om från att du hade slipat plattorna.

Det är ju skittråkigt att göra om, men det är väldigt mycket bättre att göra om nu, än när klacken är klinkad. Gör då ordentligt rent från allt damm och tvålrester. Därefter kan du göra en tätningslist, genom att dra en siliconsträng i centrum (från vägg till vägg) där klacken ska gjutas.

Vänta tills siliconsträngen har härdat - sen gjuter du in siliconsträngen och ett 8 - 10 mm armeringsjärn som ska hamna mitt i klacken och 5 cm från ändarna.
 
SOCKEPLAST skrev:
Inget fett eller tvål. Det som kan finnas där är damm efter slipningen. Nej, inget armeringsjärn. Tröskeln är 7 cm djup, 5 cm hög och 65 cm bred.
Så dags att komma med det nu... :rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Så dags att komma med det nu... :rolleyes:
Nej. Det stod i första inlägget.
 
Tyresö skrev:
Jag vet att det inte är så kul för dej, men om du gjutit en så tjock konstruktion, så är jag inte helt säker på att det kommer att hålla utan ett ingjutet armeringsjärn.

Det är ju givetvis upp till dej, men jag skulle nog råda dej att knacka bort klacken, och börja om från att du hade slipat plattorna.

Det är ju skittråkigt att göra om, men det är väldigt mycket bättre att göra om nu, än när klacken är klinkad. Gör då ordentligt rent från allt damm och tvålrester. Därefter kan du göra en tätningslist, genom att dra en siliconsträng i centrum (från vägg till vägg) där klacken ska gjutas.

Vänta tills siliconsträngen har härdat - sen gjuter du in siliconsträngen och ett 8 - 10 mm armeringsjärn som ska hamna mitt i klacken och 5 cm från ändarna.
Hm.... Alltså klacken ligger ju på backen dikt an, och är fem cm på höjden. Det är ju inte direkt så att man kommer dansa polka på den. Det är ju ändå betong, varför skulle den bara ramla sönder plötsligt?
 
Tyresö
Det är bara utifrån min erfarenhet där jag varit på byggen och pumpat betong till "Äventyrsgjutningar", dvs 30 - 40 små gjutformar som ska gjutas på alla våningsplan i ex. ett 8-våningshus. Gjutformarna är då allt ifrån såna klackar som din, till att gjuta igen dörrhål. När jag sen kommer till samma bygge igen, en vecka senare, då har dom smågjutningar som betongarna försökte "ta en genväg" med och inte armerade, spruckit och då får dom gjutas om samtidigt som jag då ändå ska pumpa betong till andra gjutningar.

Jag vet att jag skulle påminnt dej om ett armeringsjärn - mitt slarv - men det kan även vara så att klacken håller, jag kan inte med 100% säga att den INTE håller, men jag kan inte heller säga att den till 100% håller, men ligger det en armeringspinne rakt igenom - då håller den till 100%.

Kan inte ge dej ett bättre svar.
 
Tyresö skrev:
Det är bara utifrån min erfarenhet där jag varit på byggen och pumpat betong till "Äventyrsgjutningar", dvs 30 - 40 små gjutformar som ska gjutas på alla våningsplan i ex. ett 8-våningshus. Gjutformarna är då allt ifrån såna klackar som din, till att gjuta igen dörrhål. När jag sen kommer till samma bygge igen, en vecka senare, då har dom smågjutningar som betongarna försökte "ta en genväg" med och inte armerade, spruckit och då får dom gjutas om samtidigt som jag då ändå ska pumpa betong till andra gjutningar.

Jag vet att jag skulle påminnt dej om ett armeringsjärn - mitt slarv - men det kan även vara så att klacken håller, jag kan inte med 100% säga att den INTE håller, men jag kan inte heller säga att den till 100% håller, men ligger det en armeringspinne rakt igenom - då håller den till 100%.

Kan inte ge dej ett bättre svar.
......RGNTUDJUUUU......!

Alltså, om den spricker gör den det under torkningsprocessen eller? Är det så att den spricker inom en vecka så kan jag ju vänta och se. Håller den då är allt fint och jag kaklar. Spricker den = knacka bort och göra om. Right?
 
Tyresö
Du kan testa att göra så - sen är det också på det viset att du ska väl klinka klacken också - och då hjälper klinkersen till att ta lite avlastning - men bara lite. Men gör så här: Se till att klacken är sjöblöt i 10 dygn - har det inte hänt nåt med klacken då, då kommer inte mer att hända med betongen. Efter 10 dygn börjar härdningen att stagnera och efter 1 månad är betongen mer eller mindre "livlös". Vänta åtminstone en månad - gärna 6 veckor innan du klinkar den.
 
Tyresö
Glömde tillägga: känn absolut inte om klacken sitter fast, dom första 10 dygnen - se bara till att den är sjöblöt.
 
Tyresö skrev:
Glömde tillägga: känn absolut inte om klacken sitter fast, dom första 10 dygnen - se bara till att den är sjöblöt.
Okidoki, will do. Hm.... skit att man måste jobba. Får be frugan spruta vatten då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.