Hej,
jag är nybliven husägare och behöver hjälp med att förstå en rörinstallation, så nu vänder jag mig till detta kunskapsforum för hjälp och med hopp om att kunna bidra i framtiden. Nu när vinter står för dörren försöker jag sätta mig in i allt som har med vårt värmesystem att göra. I huset sitter en NIBE Fighter 1115 markvärmepump som tillverkar vårt varmvatten och värmer huset med golvvärme. Det finns golvvärmevärmeslingor både på över och undervåningen och de styrs i fyra separata centraler med givare i varje rum.

I pannrummet delar rören upp sig i det som ska till ovanvåningen resp. undervåningen. Det jag behöver hjälp med är att förstå funktionen av rören som går till ovanvåningen. (Se bifogad bild)
En mycket bra VVS-are har hjälpt mig med att byta ett gäng andra ventiler, och han berättade att installationen på bilden är till för att justera för ett tidigare system med radiatorer. Tillsammans stängde vi ventil (C) i bilden. Men jag hänger inte riktigt med på varför. Jag hade blivit väldigt glad om någon kunde förklara precis vad som var tidigare funktion och hur jag ska ställa in det idag.

Specifika frågor:
1. Är (A) en backventil?
2. Vad (B) för ställdon? Har det haft strömförsörjning tidigare? Den heter Landis&Staefa ASK19 och google vill inte känna till den.

m.v.h
Esbjörn
 
  • Rörinstallation med märkning A och B, röda ventiler och en cirkulationspump i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation med ventiler och ett ställdon för justering av ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.

Jag förstår inte exakt hur systemet fungerar men på vad jag kan se är följande.

(A) ser ut som en termostatventil som saknar termostat och styrs med orginalratten som medföljde.
Detta är för att ställa hur högt flöde (hur hög temperatur) man släpper ut i kretsen.

(B) liknar en magnetventil, den har troligtvis använts för att styra utflödet baserat på temperatur.

(C) En kulventil som används som en sorts, bypass för värmekretsen, detta tyder på att där finns individuella centraler som styr GV (golvvärme) kretsarna, den värme som ej används skickas tillbaka till tanken och därav lägre uppvärmingskostnader.
Jag kan bara se ett fel och det är saknaden av en backventil, där finns backventiler som insticksmoduler, vilket jag hoppats dem satt på (C) bypassen för att undvika att skicka kallt retur vatten in i framledningskretsen.

Backventiler behöver endast sitta på:
På bypassen (C) stänga mot framledningskrets, släppa igenom mot returkrets.
På returkrets, stänga ifall cirkulationspumpen försöker trycka returkretsen via bypassen.

Detta är allt i allt en smart liten manuell injusterings-anordning för värmekretsen.
Att stänga bypassen (C) gör det marginalt dyrare att driva systemet beroende på hur mycket vatten som hinner svalna tillräckligt innan det återvänder i returkretsen.

Det du måste ha koll på är följande.

Vilken temperatur släpper du ut i värmekretsen idag? (Detta kan du se på din värmepump)

Ifall du inte vet vilket fabrikat GV slangarna är, se till att aldrig överstiga 70c, de flesta GV slangar klarar max 70c kortvarigt (ca30min) innan de går sönder.

Hur och var dina kretsar styrs, troligtvis finns där olika typer av shuntar för olika kretsar, detta är en del av hur du kommer styra de olika temperaturerna i olika rum.

Se till att trycket alltid är rätt i din manometer (en liten klocka som visar Bar, mPa eller Kg) denna brukar ha en röd visare som visar BÖR värdet, och en svart visare som visar ÄR värdet.

Det enda sättet att ställa in den här typen av system är trail and error, kan vara lite retigt i början men när du får klämm på det kommer du känna dig som ett geni.

Detta är det jag kan komma tänka på i nuläget baserat på informationen jag har.
 
Är du säker på att ledningen du märkt ut som returledning verkligen är det? Av vad jag kan se på bilderna tycker jag det ser ut som båda ledningarna utgår från trycksidan på pumpen? Eller tolkar jag bilderna fel?

Över kulventilen på ”returledningen” tycker jag det ser ut att sitta en backventil.

B ser ut som ställdonet till en reglerventil.
 
Sant, jag tyckte först det såg ut som en variant av en universal koppling på retur ledningen, men det kan mycket möjligt också vara en backventil.

Så som det är kopplat så blir man lite snurrig i huvudet, men tekniskt sett skall denna uppbyggnaden fungera baserat på att där finns individuella shuntar på var plan för GV systemen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.