Hej.

Jag håller på att sätta upp ett nätverk med ett st dubbeluttag per rum (redan ångrat att jag inte dragit mer rör). Rören går på kallvinden till en centralt placerad mittpunkt. I närheten av denna sitter ingående fiber samt box till denna.

Jag ämnar köra såväl data som tv över kat6kabel och -uttag. Utöver detta skall vi använda en airport extreme för det trådlösa, en nätverksskrivare samt en extern hårddisk.

Jag tänker mig att använda en patchpanel för uttagen och för att kunna bygga ut systemet efterhand.

Hur gör man om man alltid vill ha datauttagen aktiva för att kunna koppla upp sig varifrån som helst? Är uttagen i patchpanelen sammanlänkade? Om inte: min fiberbox har ju bara tre utgångar, behöver jag en switch också? Verkar konstigt.

Jag skulle vilja ha det typ så här:
Från fiberboxen skulle jag vilja dra två nätverkskablar, en till patchpanelen och en till airporten. Patchpanelen skulle förse samtliga inkopplade modularkontakter med nätverk. Skrivaren kopplar jag gärna till airporten.

Är detta möjligt?
 
Ja, du behöver en switch också. Det koppling du beskriver är inte möjlig. Uttagen på väggen och uttagen på patchpanelen är kopplade punkt-till-punkt och har alltså ingen koppling sinsemellan. Det är inte det minsta konstigt...

Och tipset är att *inte* frestas att bara dra ut kablarna och crimpa en hankontakt ("RJ45") på den fasta installationskabeln eftersom de 8P8C-kontakter du kan få tag på inte är avsedda för enkelledare utan för flertrådig ledare, som är en annan typ av kabel. Vissa säger att det i praktiken inte spelar någon roll, men jag har iaf råkat ut för problem åtminstone två gånger i mitt liv, vilket är två för många. Det kan fungera, det kan fungera ett tag, det kan fungera ibland osv. Så uttag till uttag (alltså hona till hona) är rätt.

Så rättare är kabel från fiber CPE till switch, från switch till alla uttag på patchpanelen samt din AirPort (eller sätt den på något annat ställe i huset).

Du kan också ev. vilja ha någon NAT/router/brandväggsfunktion i ditt nät, enklast mellan fiber CPE och resten av nätet. Separat låda eller tillsammans med switch.
 
Redigerat:
Ok, tack så mycket för det snabba svaret.

Någonstans långt inne i min tidigare teknikintresserade hjärna inser jag att det måste vara så. Jag tänkte att man kanske hade kommit på något smart sätt med internkommunikation inom patchpanelen.

Och nej, jag skall inte klämma hanar på enkardellkabel. Jag har så nu, tillfälligt. Det har funkat jättebra i, få se nu, 19 timmar..

Tips på bra switch 12+ uttgångar? Gärna med brandvägg.
 
Det finns en annan tråd här med 24-portarsswitchar. Annars så luska runt på Dustin osv. Själv har jag bra erfarenheter av Netgears produkter med blått plåthölje (alltså inte de i plast), men jag vet inte om de har någon sådan med brandvägg. Och det finns inte heller många konsumentprodukter med brandvägg och 12+ portar (16). Så det billigaste där är nog "router" plus separat switch.
 
Jag hade satsat på en HP 1410-16G för en tusenlapp på dustin. 16 gigabitportar, inget att konfigurera, fläktlös och livstids garanti. Det är en företagsswitch vilket innebär att den oftast är stabilare än konsumentgrejor.
Jag har jobbat flera år med HP-switchar och har i princip bara bra erfarenheter.
 
  • Gilla
Patrik_N
  • Laddar…
Som det redan svarats på i tråden så är en patchpanel en helt passiv pryl med enda funktion att göra en övergång från installationskabeln till ett uttag.

Fördelen med detta är ju att man kan koppla precis vad man vill genom denna kabel, nätverk, telefoni etc vilket inte hade varit möjligt om den hade betett sig som en nätverksswitch
 
Får slänga in ett tips på denna switchen: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329848 24 portar och managerbar. Har en själv, och även om jag inte använt web-delen speciellt mycket (är nog dock på gång att lägga in VLAN hemma), så är 8 extra portar och managerbarheten för en 100-lapp extra en bra deal.

Köp inte första bästa billiga router heller, utan satsa på en med bra throughput när du ändå har fiber.
 
nsiak skrev:
Som det redan svarats på i tråden så är en patchpanel en helt passiv pryl med enda funktion att göra en övergång från installationskabeln till ett uttag.

Fördelen med detta är ju att man kan koppla precis vad man vill genom denna kabel, nätverk, telefoni etc vilket inte hade varit möjligt om den hade betett sig som en nätverksswitch
Nätverk, telefoni, HDMI, IR, ljud, övervakningskameror, hemautomation.... Massa grejer går köra på Cat6/Cat5e-kabel...
 
Man behöver inte en 24 portars, meningen med patchpanelen är att man ska kunna koppla om som man vill.
men det är klart, ska man ha 24 datorer och skrivare så får det bli en tjugofyra.

Ni som nu satsar på gigabit, har ni datorer som hinner med det. Frågade min mycket datorkunnige och mycket mer än 300 Mbit klarar inte datorerna vi dödliga har råd med.

Protte
 
Jag kör cat6 för att det går ha till HDMI+IR+Ethernet på en och samma kabel :)
 
prototypen skrev:
Man behöver inte en 24 portars, meningen med patchpanelen är att man ska kunna koppla om som man vill.
men det är klart, ska man ha 24 datorer och skrivare så får det bli en tjugofyra.

Ni som nu satsar på gigabit, har ni datorer som hinner med det. Frågade min mycket datorkunnige och mycket mer än 300 Mbit klarar inte datorerna vi dödliga har råd med.

Protte
Behöver och behöver. Det beror ju på vad man har för utrustning. Visserligen kan man ju ha mindre switchar utplacerade på lämpliga platser, t ex TV-bänken men annars är det ju grymt irriterande att behöva springa in till panelen och koppla om stup i kvarten. Jag hade en 16-portars innan som (tur var?) gick sönder, så då köpte jag mig en 24-portars efter som uttagen var på upphällningen.

Men det är klart att genomsnittshushållet kanske inte behöver så många, men om nu valet var att köpa en 16-portars och lägga till en hundring för en 24-portars, så tycker jag att det är en no-brainer.
 
prototypen skrev:
Ni som nu satsar på gigabit, har ni datorer som hinner med det. Frågade min mycket datorkunnige och mycket mer än 300 Mbit klarar inte datorerna vi dödliga har råd med.
Det var gamla siffror.... En vid det här laget ganska modest dator klarar av högre hastigheter än så. En inte alltför för snabb hårddisk ligger på ungefär 700 Mbps, en halvbra SSD på 2.4 Gbps. Jag ftp:ar från SSD till SSD (gammal server till nyare laptop) ungefär 600 Mbps. (Om filen är cachad i serverns minne så kommer jag upp i 950 Mbps, vilket är nära teoretiskt max.)

Så redan vid två oberoende strömmar från disk till disk så blir nätet flaskhalsen. Och det med långsamma datorer. (AMD dual core 5000).
 
Bergling skrev:
Men det är klart att genomsnittshushållet kanske inte behöver så många, men om nu valet var att köpa en 16-portars och lägga till en hundring för en 24-portars, så tycker jag att det är en no-brainer.
Precis. Grejjen är att bara kunna plugga in i ett ledigt uttag, utan att behövs springa ner i källaren och göra nätverksplanering. 24 portar är trots allt bara 12 dubbeluttag, och det är fort gjort att skruva upp i en villa.
 
Bergling skrev:
Får slänga in ett tips på denna switchen: [länk] 24 portar och managerbar. Har en själv, och även om jag inte använt web-delen speciellt mycket (är nog dock på gång att lägga in VLAN hemma), så är 8 extra portar och managerbarheten för en 100-lapp extra en bra deal.
Det går ju att få en managerbar med 24 st Gigabit-portar för samma pris:

http://www.dustinhome.se/product/5010663183/zyxel-gs1910-24-24-port-gigabit-smart-managed-switch/

Jag har en själv och den fungerar mycket bra.

Jag tycker det är dumt att idag köpa en switch med 100-Mbit-portar. Alla nya datorer har Gbit ethernet, och när man kopierar filer mellan burkarna så är det stor skillnad mellan 100Mbit/s och 1 Gbit/s.

Man behöver inte vara rädd för att köpa en switch som går att konfigurera. När man får den så fungerar den precis som en vanlig switch eftersom alla portar tillhör VLAN 1.
Man kan alltså använda den direkt, och sedan läsa manualen i lugn och ro.
 
Du skall definitivt köra med GigE-switch. Antalet portar blir ju helt enkelt lika med så många uttag som du vill ha anslutna samtidigt.

Hur snabb är din Internet-tjänst?

När det gäller brandvägg så har du ju redan en, dvs din Airport Extreme. Om du inte har några speciella behov så räcker den utmärkt. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.