Hej!
Vi skall installera ett FTX system innan vintern har vi tänkt.
Bor i enplansvilla med källare på 112 kvadrat vardera byggd 1975. Relativt tät då fönsterna är nya.
Dragning gör jag på kallvinden
Ha en befintlig nedgång för självdraget som jag tänkte använda för matning ner till källare. Dock kommer jag behöva göra ett schakt genom ett av sovrummen till toalett i källare då ingen annan snygg dragning är möjlig.
Det är endast gillestugan som används som boyta i källaren.
Har ritat hur jag tänker mig att man skall dra det. Har också räknat på ett ungefär hur många l/s jag bör ha på de olika ventilerna.
Har valt att sätta en tillluft i hallen då jag absolut inte vill dra upp luft från källaren och i hallen har vi en öppen trapp ner.
Vad jag är osäker på är dels dimensioneringen, håller det med att köra 160 på stammarna och 125 på avsticken? stammen i källaren håller jag gärna til 125 om möjligt för att kunna dra ovan dörrkarmar (lågt i tak)
Vilket aggregat bör jag satsa på? Östberg Heru 130 är väl lite overkill men som jag förstår det ändå rätt fint då man kan köra det på halvfart istället?
Har mailat en känd onlinefirma, men de kan inte göra en beräkning förrän tidigast i mitten på oktober då de har så många ordrar och tiden springer iväg lite. Det kan väl heller inte vara någon rocketscience att bygga ett system till en liten villa som denna?
Vad som är viktigt är att systemet är tyst och jag tänker då att man använder flexböjar till alla nergångar i taket samt riktiga dämpare anslutning till aggregatet. Likaså dämpare på avluft/tillluft
Tillluft/frånluft så har jag en befintlig huv från självdraget idag. Tänkte släppa ut frånluften där och ta tillluften från hål på gaveln.
Synpunkter/Tips?
Är jag galen som gör detta utan att få en ritning från konsult?
Vi skall installera ett FTX system innan vintern har vi tänkt.
Bor i enplansvilla med källare på 112 kvadrat vardera byggd 1975. Relativt tät då fönsterna är nya.
Dragning gör jag på kallvinden
Ha en befintlig nedgång för självdraget som jag tänkte använda för matning ner till källare. Dock kommer jag behöva göra ett schakt genom ett av sovrummen till toalett i källare då ingen annan snygg dragning är möjlig.
Det är endast gillestugan som används som boyta i källaren.
Har ritat hur jag tänker mig att man skall dra det. Har också räknat på ett ungefär hur många l/s jag bör ha på de olika ventilerna.
Har valt att sätta en tillluft i hallen då jag absolut inte vill dra upp luft från källaren och i hallen har vi en öppen trapp ner.
Vad jag är osäker på är dels dimensioneringen, håller det med att köra 160 på stammarna och 125 på avsticken? stammen i källaren håller jag gärna til 125 om möjligt för att kunna dra ovan dörrkarmar (lågt i tak)
Vilket aggregat bör jag satsa på? Östberg Heru 130 är väl lite overkill men som jag förstår det ändå rätt fint då man kan köra det på halvfart istället?
Har mailat en känd onlinefirma, men de kan inte göra en beräkning förrän tidigast i mitten på oktober då de har så många ordrar och tiden springer iväg lite. Det kan väl heller inte vara någon rocketscience att bygga ett system till en liten villa som denna?
Vad som är viktigt är att systemet är tyst och jag tänker då att man använder flexböjar till alla nergångar i taket samt riktiga dämpare anslutning till aggregatet. Likaså dämpare på avluft/tillluft
Tillluft/frånluft så har jag en befintlig huv från självdraget idag. Tänkte släppa ut frånluften där och ta tillluften från hål på gaveln.
Synpunkter/Tips?
Är jag galen som gör detta utan att få en ritning från konsult?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Absolut inte galen! Luftförflyttning är inte atomfysik utan ganska enkelt att läsa sig till. Håll koll på kanaldimensionerna, flöden och lufthastighet bara så kommer det gå toppenbra. Jag hade valt 160mm på hvudstam, även vid ringa ~40liter/sek så har du en lufthastighet på 2 meter/sekund på 160spiro. Om du väljer 125mm spiro som huvudstam så hamnar du på 3,3meter/sekund, då har du större risk för missljud.
Det man som amatör kan göra fel är att man "går bananas" med ljuddämpare helt i onödan (ingen större skada skedd dock), man struntar i att montera rensluckor så att det blir ett mindre helvete att göra rent om x antal år genom flexdämpare då dessa är lätta att skada med rengöringsviska/wire, val av positionering av aggreggat med missljud/stomljud till följd, skippar att montera aggregat på markisolermatta (heru 130 s ec som du nämnde), missa att installera tempgivare i tilluftkanal (heru igen), injustering på korrekt sätt med t.ex. varmtrådsmätning för att säkerställa undertryck för att inte trycka ut fuktig luft i konstruktionen med mögelskador efter x år. Kondensisolering på av och uteluft för att inte få kondensutfällning med fuktskador på t.ex. kallvind, särskilt viktigt om man har "frikyla" eller om man kyler med luft/luftvärmepump på sommaren. Det finns några parametrar att hålla koll på, men så länge man sätter sig ner och läser installationsanvisningar (och drift&skötselinstruktioner) så går det oftast bra.
Det man som amatör kan göra fel är att man "går bananas" med ljuddämpare helt i onödan (ingen större skada skedd dock), man struntar i att montera rensluckor så att det blir ett mindre helvete att göra rent om x antal år genom flexdämpare då dessa är lätta att skada med rengöringsviska/wire, val av positionering av aggreggat med missljud/stomljud till följd, skippar att montera aggregat på markisolermatta (heru 130 s ec som du nämnde), missa att installera tempgivare i tilluftkanal (heru igen), injustering på korrekt sätt med t.ex. varmtrådsmätning för att säkerställa undertryck för att inte trycka ut fuktig luft i konstruktionen med mögelskador efter x år. Kondensisolering på av och uteluft för att inte få kondensutfällning med fuktskador på t.ex. kallvind, särskilt viktigt om man har "frikyla" eller om man kyler med luft/luftvärmepump på sommaren. Det finns några parametrar att hålla koll på, men så länge man sätter sig ner och läser installationsanvisningar (och drift&skötselinstruktioner) så går det oftast bra.
Hej
Ett utförligt svar, tack
Av det du nämner känner jag mig säker - förutom varmtrådsmätning, vad är det??
Tror dock det kan bli så att jag använder mig av projektör i alla fall. Inte många kronor det kostar egentligen. Någon som har något tips??
Ett utförligt svar, tack
Av det du nämner känner jag mig säker - förutom varmtrådsmätning, vad är det??
Tror dock det kan bli så att jag använder mig av projektör i alla fall. Inte många kronor det kostar egentligen. Någon som har något tips??
Hej, du behöver ingen frånluft i vardagsrummet, ta ut mer i kök/toa, frånluften i köket är bättre att sätta nära spisen för att fånga upp matos som spisfläkten missar.
Du behöver ingen tilluft i hallen, men vill du ha det som du skriver så är det okey.
Finns ingen större anledning att dra in alla tilluftsdon så långt in i rummet, sätt dom så nära som möjligt så sparar du på rördragningen. I vardagsrummet så kan du sätta tilluften där du ritat frånluften, har du en spridare som exempelvis fläktwoods CTVB så riktar du ändå in luften in i rummet.
I övrigt ser din ritning bra ut.
Du behöver ingen tilluft i hallen, men vill du ha det som du skriver så är det okey.
Finns ingen större anledning att dra in alla tilluftsdon så långt in i rummet, sätt dom så nära som möjligt så sparar du på rördragningen. I vardagsrummet så kan du sätta tilluften där du ritat frånluften, har du en spridare som exempelvis fläktwoods CTVB så riktar du ändå in luften in i rummet.
I övrigt ser din ritning bra ut.
Man vill få ut dålig lukt och matos från köket så därför projekterar man ofta just frånluft i kök. Oftast har man en bra fläkt med både fett & kolfilter kopplat till IM-kanal = mindre skit i aggregatet.
Hej igen
Gällande dimensionering - håller det att köra 160 hela vägen ner till källarschaktet och sen gå ner på 125 när man går vidare med tillluft i källare?
Gälla de att jag dragit alla don så långt från dörrarna som möjligt, är det bättre att ta don där man kan rikta luften och då inte gå så långt in?
Gällande dimensionering - håller det att köra 160 hela vägen ner till källarschaktet och sen gå ner på 125 när man går vidare med tillluft i källare?
Gälla de att jag dragit alla don så långt från dörrarna som möjligt, är det bättre att ta don där man kan rikta luften och då inte gå så långt in?
2- eller 3 vägsspridning funkar oftast bra i bostäder.keckepro skrev:Hej igen
Gällande dimensionering - håller det att köra 160 hela vägen ner till källarschaktet och sen gå ner på 125 när man går vidare med tillluft i källare?
Gälla de att jag dragit alla don så långt från dörrarna som möjligt, är det bättre att ta don där man kan rikta luften och då inte gå så långt in?
Du får kolla kastlängden för aktuellt flöde och därifrån välja placering av donet.
Ganska vanligt fel att man väljer för stort don och får dålig omblandning av rumsluften
Liknande trådar
-
Hej! kan någon här hjälpa mig med att rita en manöverkretsschemma till
El -
Hjälp mig identifiera min toalett
Vatten & Avlopp -
Hjälp mig att välja belysning i rum utan fönster
Inredning -
Snälla hjälp mig med mitt altan-dilemma
Altan & Uteplats -
Hållfast vägghörn? Hjälp mig dimensionera
Byggmaterial & Byggteknik