Hej!


Flyttade in i bostadsrätt runt nyår. I toaletten har vi en tvättpelare med tvättmaskin underst och torktumlare ovanpå. I januari körde vi en del tvättar, men sen gick det några veckor och det var dags att tvätta igen. De första tvättarna tror jag gick bra. Sen skulle jag tvätta golvmoppar och disktrasor och tvättade då i 90C, tror även att detta gick bra. Tömde maskinen och slängde in en vanlig 60C-tvätt. När tvätten var klar öppnade jag luckan och noterar då att det kommer lite (inte så mycket, bara lite grann) rök och att det luktar bränt gummi från lite av tvätten.

Undersöker tvättrumman och hittar lite smälta plastbitar/gummibitar samt att det verkar ha smält mellan "gummimuffen" som sitter mellan själva trumman och luckan. Märker att om jag försöker göra en tom maskin så gnisslar det ibland då trumman snurrar samt att det låter ibland då den pumpar ut vatten.

Rensar då "renssilen" och hittar någon liten bit smält plast/gummi samt rengör och gnuggar loss smält gummi som satt sig mellan "muffen" som sitter mellan tvättrumman och luckan.

Om jag manuellt med handen försöker rotera tävttrumman så gnisslar det ibland. Senaste gången då jag körde utpumpning så lät det inte konstigt. Om tvättrumman fortfarande är blöt så är min känsla att det inte gnisslar, eller åtminstone gnisslar mycket mindre då man manuellt försöker rotera trumman.

Vet inte om det är 90C-tvätten av golvmopparna som ställt till det eller om det bara råkade hända så tätt inpå.


Är det någon som har en aning om hur jag går vidare eller vad det är som egentligen har hänt?


Mvh
 
A
Generellt är det inte bra att tvätta golvmoppar i en vanlig maskin.
Det kan ha lossnat delar från moppen som sitter mellan trumma o balja.
90C tvätt är bra att köra då o då.
 
electroluxaren skrev:
Generellt är det inte bra att tvätta golvmoppar i en vanlig maskin.
Det kan ha lossnat delar från moppen som sitter mellan trumma o balja.
90C tvätt är bra att köra då o då.
Har förstått det nu :)


Just ljudet vid utpumpning känns intuitivt att något hamnat inne i maskin, men kan det vara så även för gnisslet?


Är det svårt att öppna maskinen för att försöka få ut vad som eventuellt fastnat mellan trumma och balja?
 
Tvättmaskinen är en Bosch Classix 5 (waa20162)


Så här låter den då den gnisslar: [video]https://youtu.be/bkAnDCNb7m8[/video]

Men när trumman precis har haft vatten i sig så gnisslar det inte alls lika mycket, eller ingenting alls.
 
A
ja det låter som om gummibälgen ligger emot
är det en glipa runt om?
man kan ju försöka lätta på gummibälgen och se runt om
att ta isär för mer omfattande kontroll är mycket mer omfattande och du kan dessutom ha en modell på balja som inte går att dela på du får man köpa en helt ny ett kit med både trumma och balja ca 1.700.-
 
Om gummibälgen ligger mot trumman så kan det både ryka lite efter centrifugering samt lukta bränt gummi. Det är tveksamt om det beror på mopparna. Däremot kan nåt gått fel när du tvättade med 90 grader. Svårt dock säga exakt vad.

I USA finns det maskiner (LG, General Electric Och Samsung) som har exakt samma typ av fel med gummibälgen.
 
A
så kolla att bälgen har lika stort utrymme till trumman runt om.
 
Tack för svaren så långt!

Direkt efter det hände så lättade jag på gummibälgen runtom och fick jobba 1-2 h med den "grova" sidan av en kökssvamp för att få bort allt intorkat bränt gummi.

Någon större glipa mellan gummibälg och trumma kan jag inte se, däremot sitter den mycket mindre tight mellan ungefär klockan 8 och klockan 5 (tidsangivelser syftar på vinklar och inte klockslag). Om jag smörjer med vanlig grönsåpa mellan gummibälg och trumma så gnisslar det inte när jag manuellt försöker rotera trumman.

Om jag då kör igång en tom maskin så trycks allt gå bra fram till centrifugering (fram tills tömning och centrifugering så finns vatten runtomkring vilket också verkar göra att friktionen blir mindre), under centrifugering så hör man en litet missljud, om jag då avbryter centrifugeringen och låter trumman varva ner så minskar frekvensen av hur ofta missljudet låter i takt med att trumman saktar in och jag märker att det är när en viss del av trumman passerar en viss del av gummibälgen som missljudet låter (samma ställe som om jag roterar trumman manuellt).
 
Eftersom trumman sitter olika tight så låter det som upphängningen har fått sig en törn. Vi hade ett liknande fall på jobbet i en hyresrätt där det har smällt till, kommit rök från tvättmedelsfacket och jag hittade avslitna / smälta plastbitar i maskinen..

Bosch 5-serie är en lite sämre serie av Bosch som ofta får problem med bl.a. lagren efter 3-5 år...

Edit: sällan värt att laga, en ny maskin kostar 3500 kr eller så och då får du ju allt nytt + garanti..
 
Efter närmare inspektion så tycker jag nog ändå att bälgen och trumman sitter lika nära varandra, skillnaden är snarare att gummibälgen är olika styv på olika ställen och minst styv allra längst ner där den börjat smälta/luckras upp.


Tilläggas kan att maskinen troligen är från runt 2009 men att den nog troligen inte körts särskilt ofta då tidigare innehavare var äldre herre som reste väldigt mycket.
 
A
gummibälgarna på vissa bosch blir mjuka och konstiga i bland
så i ditt fall kan det räcka med att byta den
kostar runt 600.- själva bälgen, + några svordomar och en kvarts arbete
 
Tack för svaren!


Bara för att vara säker innan jag beställer en gummibälg -- om det är fel på upphängningen av trumman som också föreslagits här i tråden, kan jag göra något speciellt för att få en fingervisning om hur läget är med upphängingen?
 
A
Snurra trumman för hand runt se om den woblar, lysna efter oljud
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.