Uppgifterna jag fått är allt från 1700-tal till 1910-tal.
Stadsarkivet har uppgifter om byggår 1909.
Jag tror mig ha hittat byggnaden på en karta från 1865.
Jag skulle gissa på att vägg/takmålningar faller under någon av nystilarna. (?)

Någon som har någon ide? Tacksam för hjälp!
 
  • Gammalt gult hus med vit veranda och tegeltak, möjligen från sena 1800-talet till tidiga 1900-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal tegelbyggnad med rött tegeltak, träfönster och en dörr, möjlig nystil från tidigt 1900-tal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult äldre långt hus med tegeltak från tidig 1900-tal, möjligtvis med historiska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre inredning med tak och väggmålningar i nystil, träpaneler vid dörr och vintage möbler där en person sitter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Det som kan visa något om ålder är hur takstolar är konstruerad samt hur grunden är byggd. Har du några detaljbilder där så kan det nog hjälpa till i datering.
Ett annat tipps är bokserien gods och gårdar. Där kan du också ev få uppslag om ålder.
 
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
Ibland finns det datum på takstolar men sen kan dom vara bytta med ladan är ju definitivt inte 1700 tal tegel vart inte biligt fören efter industrialiseringen
 
  • Gilla
jenny eb och 1 till
  • Laddar…
Byggår 1909 har alla hus byggda innan 1910 på grund av att det var då det nya taxeringssystemet infördes. Jag har också ett hus med byggår 1909, men där timmerstommen är från mitten på 1800-talet. Så en sak kan du vara säker på, och det är att just 1909 är ditt hus inte byggt.
 
  • Gilla
jenny eb
  • Laddar…
Sista bilden är det så det ser ut idag
 
Henningelvis har alldeles rätt, jag har hört att anledningen var en eldsvåda som förstörde det tidigare arkivet och det blev därför en omstart 1909.
Vill man reda ut tidigare byggår måste man själv leta bevis i själva huset eller gamla bilder, skrifter eller annat.
 
  • Gilla
jenny eb
  • Laddar…
Huset lär ju vara klart äldre, men om fönstren är gamla skulle de kunna vara från en renovering på 1920-talet (eller så). Målningarna på vägg och tak skulle kunna vara från den tiden också.
 
  • Gilla
jenny eb
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Sista bilden är det så det ser ut idag
ja, dock är bilden tagen tidigt 90-tal (innan huset börjat förfalla)
 
Redigerat:
Har du varit inne på lantmäteriet och kollat data för din fastighet?
 
  • Gilla
jenny eb och 1 till
  • Laddar…
jenny eb jenny eb skrev:
ja, dock är bilden tagen tidigt 90-tal (innan huset börjat förfalla)
Hade vart intressant hur det ser ut idag sen går det ta ett borrprov på stockarna i huset och på det sättet se åldern
 
  • Gilla
jenny eb
  • Laddar…
Jag skulle kolla på respektive tegelpanna, dessa brukar vara daterade på baksidan med årtal, dock finns risken som tidigare nämnts att det är omlagt.
 
  • Gilla
jenny eb
  • Laddar…
Misstänker du att det är orginalfönster,. Dvs enkelfönster med innebågar. Har de tex enhetliga ytterbeslag kan du även datera dessa hyffsat. Kolla sedan, som man skrev takstolar, dörrar, Takpapp? mm. Summa summarum brukar man kunna få ihop en hyfsad träff. Men enskilda detaljer på den tiden kan likaväl vara återanvänt från annan byggnad.
 
  • Gilla
jenny eb
  • Laddar…
Det kan väl mycket väl vara så att alla åren stämmer? Det ser ju onekligen ut som det är renoverat och tillbyggt. Ursprungligen skulle en okvalificerad gissning vara på mitten 1800 givet att det känns bonnigt men ändå rätt tilltaget, med en renovering i början av 1900-talet då alla målerier och sånt är gjort. Sedan en om-/tillbyggnad på 1900-talets senare hälft när man gjutit saker i betong och säker gjort vatten och el.

Allt detta är sjukt okvalificerade killgissningar, men jag ville göra ett försök :crysmile:
 
  • Gilla
jenny eb och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Har du varit inne på lantmäteriet och kollat data för din fastighet?
Där står 1909- samma som stadsarkivet
 
Gods och gårdar alternativt Sveriges bebyggelse är två bokserier du kan kika i. När de skapades (med några års mellanrum) tog man kort på huset och fick uppgifter från ägaren. Där står, om än kanske kortfattat, förmodligen byggnadsår, renoveringsår, vilka som bodde där, om man hade några moderniteter, boskap och tjänstefolk med mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.