Vi har bott i vårt hus i snart 2 år och jag har hela tiden förhalat att fixa mitt pysselrum. Jag hatar det rummet just nu. Det är i helt okej storlek, kanske 10kvm med relativt lågt till tak och lite märklig planlösning. Beläget på plan 2 och helt utan fönster. Det känns mörkt, instängt och tråkigt. Jag förstår att man inte kan utföra mirakel men något måste gå att göra för att det ska bli mer ljust och upplevas mer ”luftigt”.

Jag tänker att belysning är en mycket viktig del i detta… just nu finns där fula spotlights från Ikea som brusar och ger dåligt ljus.

Hur ska jag tänka när jag väljer ljuskällor? Jag vill ha så man kan uppleva som dagsljus där inne för jag vill ha pysselkvällar för mina vänner där alla kan se vad de gör. Ge mig era bästa tips!
 
Ledslingor?
 
M MrDizzy skrev:
Ledslingor?
Tänker du på några specifika ledslingor?
 
Nä. Tänkte mer att med bra placerade ledslingor (och många av dem) så tänker man inte på att det inte finns något fönster.
 
BirgitS
Många ställen med ljus brukar göra att rum upplevs mysigare och större, t.ex. golvlampa i ett hörn, en grupp med små pendellampor i ett annat och skrivbordsbelysning som arbetsbelysning, som komplettering till bra allmänbelysning t.ex. i form av ledslingor t.ex så här:https://www.xcen.se/inspiration/led-strips-infallt-i-tak
 
M MrDizzy skrev:
Nä. Tänkte mer att med bra placerade ledslingor (och många av dem) så tänker man inte på att det inte finns något fönster.
Ska kika på detta 😊
 
BirgitS BirgitS skrev:
Många ställen med ljus brukar göra att rum upplevs mysigare och större, t.ex. golvlampa i ett hörn, en grupp med små pendellampor i ett annat och skrivbordsbelysning som arbetsbelysning, som komplettering till bra allmänbelysning t.ex. i form av ledslingor t.ex så här:[länk]
Snyggt! Fick massa idéer till resten av huset nu!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.