Hej

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att uppskatta hur många snickartimmar som kan behövas efter ett stomrest prefab modulhus på ca 210 m2?? Stommen kommer alltså att vara rest, bärande innerväggar uppsatta, fönster och dörrar monterade, färdig panel på utsidan (skyddsmålad). Eldosor och rör dragna i prefabväggarna. Takstolar och råspontluckor på taket.

Jag har fått ett pris på materialsatsen från husfabrikanten men har jättesvårt att räkna på hur många timmar som kan tänka att gå åt på entrepenaden. Vi hade själva tänkt lägga golv, sätta upp köksinredning och måla väggarna efter att någon förberett underlaget. Sen tillkommer ju elektriker och rörmokare också.

Har sett en uppskattning på ca 1500-2000 timmar för ett lösvirkeshus, men detta är ju ett modulhus vilket borde sänka antalet timmar??

Vad behöver man veta ytterligare för att kunna göra en uppskattning?

/Sarah :-/
 
Hmmm..  Jag undrar varför ingen vill svara? :-/ Är frågan för generell? För svår? Ointressant?? Nybörjarfråga? :-[

Nåja, jag ger det väl en chans till...

/Sarah
 
750 snickartimmar är min gissning.
(det fick vi som uppskattning på vårat 1-plans på 250kvm inkl. garage)
Då tillkommer elektriker, rörmokare och målning.
 
Jag svarar även själv idag! Ifall det finns ett intresse för detta av någon annan i samma situation ;)

Efter ett samtal idag med en byggfirma som brukar bygga prefabhus så uppskattade de det till mellan 5-7 arbetstimmar per kvm för entrepenaden att få det nyckelfärdigt. Då tillkommer el och VVS.

Så då har jag iallafall ett hum, när vi nu ska försöka summera vad vårt drömhus kommer att kosta oss.

Tack iallafall för svaren jag fått!  :) Ni får ha lite överseende med oss nybörjare!

/Sarah
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.