Kan någon vänlig själ hjälpa mig att tolka informationen?

Jag har fjärrvärme som driver radiatorer. Radiatorerna skall ersättas med golvvärme och jag är inte villig att pumpa i 60 graders vatten in i golvet. Därmed behöver jag tolka informationen för att veta om jag måste köpa en del extra utrustning eller om min anläggning duger.

Primär - är det där vattnet från fjärrvärmeverket cirkulerar?
Sekundär - är det radiator kretsen?
Vad anger temperatur (primär 100-63 / sekundär 60-80)?
Tryckförlust???
 
  • DSC00471.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
Primär är fjärrvärmen, sekundär i ditt hus.
Men växlaren har inte så mycke att göra med hur varmt radiatorvattnet är, det måste sitta en shunt mellan växlarens sekundär sida och radiatorkretsen.
siffrorna på växlaren är tillverkning data, typ under vilka driftförhållanden den kommer att arbeta.
 
Mycket riktigt, det sitter en shunt och en cirkulationspump kopplat till den sekundära kretsen. Det jag hade tänkt att göra är att koppla loss radiatorer och koppla in golvvärmefördelarna istället. Därefter trimmar jag ner värmekurvan så framlednings temperaturen inte överstiger 40-50 grader (vid typ -20 ute).

Det som oroar mig är angivelsen "Temperatur". 60-80 grader för det sekundära kretsen. Betyder det att lägsta temperaturen som lämnar växlaren är 60 grader?
Är det OK att använda 60-80 graders vatten (genom en shunt) för att värma upp vattnet till golvslingorna?
 
Håller med ovanstående talare.

100/63 är dessutom temperaturen på fjärrvärmen och 80/60 är temperatuen på radiatorvattnet om det ej finns en shunt.

Du kan inte ha över 40 grader till glvvärmesystemet om du har trägolv. Helst bör väl temperaturen ligga på 35/30 för golvvärme med trägolv.
 
Som tidigare inlägg beskriver...
VP Värme primär= Fjärrvärme
VS är den delen efter.

VS du delar man upp i före och efter shuntningen
Med andra ord har man i princip 3 system då, men att VS och radiatorkretsen delar media men har olika temperaturer.
Du kan tex ha 80/60 i delen som växlaren har kontakt med, men att du kör 35/30 i den blivande golvvärmen.

Det finns färdiga cirkulations och minishuntar som du kan montera vid rören där radiatorn satt. Men om du ska göra om flera rum så blir det nog billigare med en riktig fördelarshunt...
 
eestere skrev:
Kan någon vänlig själ hjälpa mig att tolka informationen?

Jag har fjärrvärme som driver radiatorer. Radiatorerna skall ersättas med golvvärme och jag är inte villig att pumpa i 60 graders vatten in i golvet. Därmed behöver jag tolka informationen för att veta om jag måste köpa en del extra utrustning eller om min anläggning duger.

Primär - är det där vattnet från fjärrvärmeverket cirkulerar?
Sekundär - är det radiator kretsen?
Vad anger temperatur (primär 100-63 / sekundär 60-80)?
Tryckförlust???
Som jag tolkar det har du fjärrvärme som via en växlare värmer ditt system. Även ditt tappvarmvatten således.

Som en tidigare skrivit finns det färdiga shuntar som du kopplar på "din" sida, med andra ord efter växlaren.
Ska man köra både radiatorer och golvvärme samtidigt i ett värmesystem så är det att föredra två shuntar, en till rad o en till gv

Du har redan en shunt till din radiatorkrets, det du gör är att sälla om flöde och temperatur över den. Den kopplar du till till gv fördelare.

Om du ska behålla några radiatorer så kommer dom också att fungera men med reducerad effekt då dom beräknade efter ditt gamla flöde och temperaturer, tex om du har ett rum på vinden som du vill hålla varmt behåller du rören dit men du sätter in en till ytan större radiator...

Men annars...
Primär= den sida man vill plocka effekt ifrån
Den sida som ska avge effekt
En krets kan vara både primär och sekundär. tex fjärrvärmen är primär och din radiatorsida sida på växlaren är sekundär, men om du monterar en shunt på din radiatorsida till golvvärmen blir den primär till din golvvärmekrets som blir sekundär.
Tryckförlust= det motstånd respektive rör, växlare mm har på mediat vid ett visst flöde. tex vid ett flöde på 0.22l/s krävs att en pump "trycker" med en viss kraft (kPa). Trycket kan man ange på olika sätt...meter vatten pelare eller bar osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.