Har köpt tomt och sitter o klurar på en tomt/planlösning. Detta är version 5.

Förutsättningar:
Hav åt öst
Väg åt väst
Granne åt norr
Mindre väg som inte används vintertid åt syd
Smått lutande tomt mot hav
2000kvm
Granne mellan mig och havet åt öst, dock väldigt lågt hus med deras garage närmast oss.
Öppnare och inga stugor på var sida grannen nedanför, ser dock horisont över deras gård om jag står på vägen.
Endast fyra hus senare på vägen, varav ett permanentboende

Personliga preferenser:
Innergård
Stora rum
Kontor
Utnyttja utsikt
Tråkiga måsten förlagda till garage/attefall (ev. bergvärmepump, inkommande el)

Nuvarande version:
Innergård på nedersidan med insynsskydd mha grannarnas förråd och garage
Dra stam för wc eller badkar rakt upp till övervåningen
Tyvärr rätt stor spännvid i vardagsrumsdel och sen på hela taket
7x14m
Morgonsol/utsikt/kvällssol i sovrum
Morgonsol/utsikt/kvällssol i vardagsrum
Morgonsol/utsikt vid kök/frukostplats
Kvällssol och halv utsikt vid matplats som förmodligen sällan kommer användas
Morgonsol/utsikt vid kontorsplats
Bärande vägg mellan toalett/hall och kök
Garage på 0 höjd, attefall på +50 och hus på +100

3D-modell av ett modernt hus med innergård, garage och Attefallshus på olika höjdnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett hus med olika höjdnivåer, insynsskyddad innergård och stora fönster. 3D-modell av ett hus med innergård, stora fönster, garage och ett kontor som visar planlösningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösning för ett hus med angivna rum och möblering, anpassad efter en tomt med utsikt och specifika förutsättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett hus med markerade rum, möbler, och ytmått, i syfte att optimera utsikten och solläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en husplanlösning med innergård, möbler och rymliga rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en planlösning för ett hus med rum, möblering och utan tak för insyn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en husplanlösning med huvudbyggnad, garage och attefallshus, vardera markerade med höjdnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är svårt att ha synpunkter när väderstrecken inte framgår och det inte framgår vad olika rutor på planlösningen har för funktion (jag kan inte ens hitta var ytterdörrarna är på planlösningarna).

Vad menar du med innergård?
När jag hör det tänker jag på atriumhus och liknande.

Det är bra om sovrum inte har kvällssol för att inte vara så varma vid läggdags.

För andrahandsvärdet är det bra om det går att använda huset för en familj t.ex. med tre sovrum på samma plan.
 
Ytor? Budget? Har ni byggt tidigare? Minst 3 sovrum är ett KRAV!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det är svårt att ha synpunkter när väderstrecken inte framgår och det inte framgår vad olika rutor på planlösningen har för funktion (jag kan inte ens hitta var ytterdörrarna är på planlösningarna).

Vad menar du med innergård?
När jag hör det tänker jag på atriumhus och liknande.

Det är bra om sovrum inte har kvällssol för att inte vara så varma vid läggdags.

För andrahandsvärdet är det bra om det går att använda huset för en familj t.ex. med tre sovrum på samma plan.
Infarten och ytterdörren är mot vägen, alltså väst

Har satt öppningar istället för dörrar för att det är lättare att att se nåt i programmet då. Ytterdörren är under entrétaket och leder till hallen på 10.36kvm med garderober.

Innergård är för mig ett grönområde som är insynsskyddat av byggnader.

Att kvällssol letar sig in i stora sovrummet gör inget, Att det är fint 365 dagar per år väger tyngre än att behöva ac 30 dagar

Jag tänker att det skulle vara möjligt att i så fall vid behov göra sovrum där det är kontor. Det är 12.5 kvm
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ytor? Budget? Har ni byggt tidigare? Minst 3 sovrum är ett KRAV!
Tomt redan köpt, billig inkoppling på ung. 80' totalt, billigt bygglov pga liten kommun (byggnämnden visste inte ens vad en byggfix var) känner grävmaskinister. Budget till material 2-2.5 miljoner

Jag är markarbetare och pappa snickare. Vi båda jobbar med detta, ställa grunder och spika prefab/lägga tak och det mesta annat som ingår.

Finns plats för en till säng i stora sovrummet på 38kvm, göra sovrum av kontorsplatsen alternativt av vardagsrummet på övervåningen för den som vill.

Ritning av första våningen på ett hus med kök, vardagsrum, kontor, matplats, badrum och hall med angivna ytmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter bra, låt en arkitekt kasta ett getöga och ta fram bygglovsritningar samtidigt bara.
 
BirgitS
Det ser ut att vara väldigt lite fönster åt söder och söderfönster är viktiga under vintern för att få in något ljus då. Jag saknar ett badrum på övre plan. Ser ut som extremt lite köksskåp.

Är trappan med rätt lutning, dvs. enligt trappformeln?
Den ser väldigt brant ut.

Ser man rakt igenom huset när man står i ytterdörrsöppningen?
Det är en viktig siktlinje.

Tänk på att ju längre det är från uppvärmning av varmvattnet till kranen desto längre får man vänta på att varmvattnet ska komma.

Finns det en utgång i öster?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut att vara väldigt lite fönster åt söder och söderfönster är viktiga under vintern för att få in något ljus då. Jag saknar ett badrum på övre plan. Ser ut som extremt lite köksskåp.

Är trappan med rätt lutning, dvs. enligt trappformeln?
Den ser väldigt brant ut.

Ser man rakt igenom huset när man står i ytterdörrsöppningen?
Det är en viktig siktlinje.

Tänk på att ju längre det är från uppvärmning av varmvattnet till kranen desto längre får man vänta på att varmvattnet ska komma.

Finns det en utgång i öster?
Angående fönster åt söder så tänkte jag att det skulle räcka med ett 80-100 cm brett fönster mitt på kortsidan uppe och nere. Tror du att det blir alldeles för lite och att man kanske ska lägga till hörnfönster också?

Nästan all rördragning är samlad till väggen mellan kök och badrum nere. Tänkte dra en stam till övervåningen för badkar eller tvättställ.

Ja köket är inte riktigt färdigtänkt. Lade till lite skåp och bifogar bild

Det går nog att ordna genomsikt från ytterdörren, måste nog lägga till en stor vikdörr för utgång mot öst ändå.

Trappen är rätt så brant ja. Kanske gör en l-trapp som slutar mot öst istället
3D-ritning av husinteriör med brant trappa, vardagsrumsmöbler och planerade fönstren på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre vy av ett hus under konstruktion med synliga träväggar och ett öppet dörrparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett modernt kök med vit inredning, svart bänkskiva och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
M Max.H skrev:
Angående fönster åt söder så tänkte jag att det skulle räcka med ett 80-100 cm brett fönster mitt på kortsidan uppe och nere.
Jag ser inget söderfönster på övre plan.
Kommer ljuset från söderfönstret på nedre plan att synas ifrån köket (siktlinje igen)?

M Max.H skrev:
Trappen är rätt så brant ja. Kanske gör en l-trapp som slutar mot öst istället
Gör en trappa enligt trappformeln så folk kan gå i den utan att snubbla.
 
Tänkte igenom det här en gång till, en tanke på ett något mindre hus satte sig på hjärnan.
Blev mindre och något vettigare planlösning. Färre onödiga ytor, trevligare utsida. Mindre garage, skippat attefall. Fler sovrum och ett badrum på övervåningen.

Planritning av ett hus med ett sovrum, badrum, balkong och terrass markerade med mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översiktsplan av ett optimerat hus med sovrum, öppen planlösning till nedervåning, badrum, korridor och terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Hade du tänkt att ladda upp planlösningen för nedre plan också?
 
hahah ja det var väl tanken :rofl:
Ritning av en lägenhetsplan med benämnda rum och ytmått, inklusive kök, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag minsann lyssnat på BirgitS också

Har gjort en toalett på övervåningen
Överväger att skippa köksfönstret mot norr och ha fler skåp i köket istället
Får då nå ljus från söder av "terassdörren" och ett extra fönster på den väggen
Finns tre sovrum
Trappen är rätt storlek
Finns en bra siktlinje från ytterdörr och rakt genom huset
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur bred är korridoren? Badrummet ser väldigt smalt ut.

Jag hade satsat på att få in en klädkammare eller mer inbyggd förvaring på övre plan.

M Max.H skrev:
Tänkte igenom det här en gång till, en tanke på ett något mindre hus satte sig på hjärnan.
Blev mindre och något vettigare planlösning. Färre onödiga ytor, trevligare utsida. Mindre garage, skippat attefall. Fler sovrum och ett badrum på övervåningen.

[bild]
[bild]
M Max.H skrev:
Tänkte igenom det här en gång till, en tanke på ett något mindre hus satte sig på hjärnan.
Blev mindre och något vettigare planlösning. Färre onödiga ytor, trevligare utsida. Mindre garage, skippat attefall. Fler sovrum och ett badrum på övervåningen.

[bild]
[bild]
 
Tänk på om du satsar på bergvärme så kan du kyla kåken på sommaren med det kalla från berget. Kan ju vara lite " top off the cake". Skönt varma sommardagar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.