En god vän till mig är mitt inne i en separation. Brist på lägenheter har gjort att han gärna vill hyra vår "lägenhet" som vi har ovanpå garaget under en kortare tid kanske 4-5 månader. Lägenheten är på ca 70m2 och har 1 rum och kök. Badrum med TM och TT. Möblerat och utrustat med det som behövs förutom sängar till barnen.
Han kommer att ha barnen varannan vecka.
Han vill göra rätt för sig och betala en skälig hyra. Jag vill eg bara ha betalt för drift och ev slitage. Hur ska jag räkna ut lämplig hyra på bästa sätt?
 
Kolla in vad hyresnivån i allmännyttan ligger på för motsvarande storlek på lägenhet, du kan ju bara ringa det kommunala bostadsbolaget. Så har du någon utgångspunkt.
 
Jag pratade med min bankkontakt som hjälpte till med detta.
 
En god vän bör väl få kompispris?
 
M
Ta en mindre peng och gör upp om att han blir ersättningsskyldig/medarbetare om något går sönder, t ex att barnen förstör golvet eller ritar på väggarna.

Säg att han får betala el och uppvärmningen (om du kan få ut förbrukningen?) eller nåt sånt? Är ju ändå en vän i "nöd".

Så hemskt mycket slitage kan det väl inte bli på ett halvår?
 
För en god vän hade jag inte velat ha någon hyra. Men om han framhärdar så kan du väl ta dina faktiska kostnader, de borde även han kunna hacka i sig trots att han vill betala mer.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vilken standard har bostaden eller rättare sagt när gjordes lägenheten?

Är det varm- eller kallhyra?

Skall hyresgästen ha eget elabonnemang?

Prisex ( Lund/Malmö området - mindre ort utanför staden, byggår 1952 + varmhyra + eget elabonnemang)

Typiskt så har en mindre lägenhet högre kvmhyra. (Kök & badrum kostar lika mycket som i en större lägenhet = högre kvm-pris)

1:a 40 kvm 1064:-/kvm/år. 2:a 71 kvm 1081:-/kvm/år.

Vill påstå att marknadshyra för din lägenhet med ovanstående premisser är ca 6.305:-/mån
 
Vi hyr ut 78 m2 i centrala Falun till en släkting, 2 rok, egen ingång, fullt utrustat kök med diskmaskin mm, men delad tvättstuga med oss (2 maskiner+tumlare+torkskåp). Marknadshyran ligger på ca 6000:-, motsvarande lgh kostar mer men då är det ju oftast balkong, cykelförråd, osv, å andra sidan betalar man el mm.

Vi tar 3000:-. Men det är inte lätt att sätta hyra till nån man känner. Egentligen inredde vi köket för att hyra ut och tjäna pengar, inte som gäststuga eller bra att ha. Så vår släkting "kostar oss" 36.000/år. Men vi vill gärna hjälpa till och det är ju en fördel med nån man känner, så nivån känns ändå ganska rätt.

Mitt råd är att du tar en skälig hyra så att din gäst inte känner sig obekväm och ivägen och i tacksamhetsskuld. Om marknadspris är 6000 kanske du ska ta 3-4,5 kkr. Delar du ut ditt nätverk sparar han ytterligare 400/månad. Och skriv ett tidsbegränsat hyresavtal som ni kan förlänga. Kolla också med försäkringsbolag om du måste göra nåt, vi har Trygg Hansa och det var bara att hyra ut så länge vi själva bodde kvar i resten av huset.
 
  • Gilla
Pärran och 1 till
  • Laddar…
Tack för all input.:) Jag tror nog att det löser sig. Jag är som sagt var inte ute efter att tjäna några pengar. Dom gör nog någon sorts provseparation så de har kvar huset tills vidare och dubbla boenden kan ju vara tufft om man inte är höginkomstagare. Jag ska föreslå min polare en hyra på 2500.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
KungAnka skrev:
Delar du ut ditt nätverk sparar han ytterligare 400/månad.
Att dela sitt nätverk utan att ha kontroll över vad som eventuellt kan hända med obehörig trafik, bedrägerier mm kan orsaka att du blir misstänkliggjord eventuellt ställas ansvarig för oegentligheter som hyresgästen begått.

Hur hotell och andra offentliga öppna nätverk löser detta, finns det kanske anledning att kolla upp, men ändå en varning. !!! :x
 
För det första var det ju en polare han skulle hyra ut till, det är en fördel med att inte hyra ut till okänd. För det andra har rätten ganska svårt att bevisa vem som utfört bedrägeri bara genom att titta på trafiken om flera haft tillgång. Som sagt, svårt att driva hotell annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.