Jag bor i ett gammalt hus där elen har byggts ut och förändrats genom åren och det finns egentligen ingen dokumentation alls. Då tänkte jag att jag själv skulle försöka upprätta en sådan. Jo, jag vet att det krävs utbildning, osv men då installationen i min villa till 95% består av strömbrytare, eluttag och sladdar mellan dessa och proppskåpet så kanske det skulle vara möjligt att läsa sig till hur det borde dokumenteras. Jag skulle vilja ha hjälp med två saker:

1) Beskrivning av hur en el-ritning bör se ut, symboler etc. Gärna tips på länkar.

2) Ideér om hur jag enklast går tillväga. Förutsättningar: Grundläggande el-kunskaper finnes! Multimeter likaså. Planritning över huset finns också.

Tack på förhand!
 
Får man fråga varför du skall lägga tid på detta?
 
Det direkta behovet är att det helt saknas info i proppskåpet om vilken propp som går vart. Så när man väl går igenom huset för att kunna märka upp propparna fick jag idéen om att göra det "på riktigt". Jobbar med teknik och har alltid haft ett intresse för ritningar av olika slag...
 
Ett gruppschema (vilka säkringar som går vart) kan du ju upprätta enkelt genom att skruva ur propparna och kolla var det slocknar alt. använda en spänningsprovare.
 
Jag jobbar som Larmtekniker och använder ett program som både är för EL/LARM som heter FastEL, och hemsida är http://www.pkdata.se/, där kan du ladda ner en demo och rita upp allt själv, tyvärr så kan man inte skriva ut från demoversionen, men du kan ju ändo kolla om programmet är intressant för dig.

Lycka till!
 
Dublin skrev:
Det direkta behovet är att det helt saknas info i proppskåpet om vilken propp som går vart. Så när man väl går igenom huset för att kunna märka upp propparna fick jag idéen om att göra det "på riktigt". Jobbar med teknik och har alltid haft ett intresse för ritningar av olika slag...

Ok då förstår jag... Jag hoppas innerligt att jag nån gång i framtiden får så mycket fritid över jag med :p
 
Jannemstd skrev:
Jag jobbar som Larmtekniker och använder ett program som både är för EL/LARM som heter FastEL, och hemsida är [länk], där kan du ladda ner en demo och rita upp allt själv, tyvärr så kan man inte skriva ut från demoversionen, men du kan ju ändo kolla om programmet är intressant för dig.

Lycka till!
Perfekt, det ska jag prova, tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.