Hej!

Jag har hållt koll på min elförbrukning under hösten/vintern och noterat följande:

När det är "varmt" ute, ungefär över 0C, så ser min förbrukning ut såhär:
chart (1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs upp mot 2500W, förmodat när bergvärmen går igång. Sedan ner mot ett 100-tal W (sk. stand by förbrukning). (Dessutom några toppar från när man står och lagar mat/tvättar, men det är inte relevant här.)

Sedan har vi ett diagram till, denna gången från idag, när det är något kallare (-10C):
chart.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regelbundnat toppar, när värmepatronen går igång, upp mot 7500 W. Fullt förståeligt. Men varför går förbrukningen aldrig ner mot ett 100-tal watt, som tidigare? Min absolut lägsta effekt är ju runt 2500 W!

Vi har alltså bergvärme, en IVT (Greenline 8 - tror jag), den är från 1997. Kan kolla upp exakt modell senare, men min fråga gäller mer principen, och borde vara samma oavsett fabrikat/modell, så länge det är bergvärme vi pratar.

Har funderat och uteslutit andra apparater i köket (ett elelement i badrummet förvisso, men det är samma om jag skruvar ner det till 0 över natten), cirkulationspump (ska dra kanske 75-100 W max, inte 2500 W). Kyl/frys går ju inte heller konstant, det hör man att deras kompressorer stängs av.

Jag tror alltså att det är bergvärmepumpen. Men vad gör den? Jag hör ju att den ibland är helt tyst (både pump och elpatronen), så vad mer kan det vara som drar över 2000 W hos mig, konstant?
 
Jag har inte bergvärme själv men dom brukar väl ha flera steg som kopplas in?
 
Är det inte då att den ligger på 2500w när bergvärmen går, och 7500w när elpatron ger stöd?
Dvs, det är tillräckligt kallt för att bergvärmen ska producera dygnet runt vid -10°C och därmed ligger din förbrukning konstant vid 2500w.
 
  • Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Som Ruuuben skriver, det kan inte vara något annat än bergvärmen. Det är ju också klokt av pumpen att inte dra igång din 5 kW elpatron förrän den inte klarar att värma huset med bergvärme, dvs den går dygnet runt.

Min kurva när det är ca 0 ser ut som din vid -10, men så läcker mitt gamla stenhus också värme som en tesil.
 
Tack för svaren! Rätta mig, men jag trodde att bergvärmen (pumpen alltså) inte kan gå hela tiden? Det var något med att pumpen låter borrhålet vila" som vvs-teknikern sa.
 
Skulle i och för sig kunna vara så att den "tajmar in" och låter bergvärmen vila under tiden som patronen drar igång. Då ser jag ingen dipp i förbrukningen om denna omkoppling är vältajmad.
 
Excel
Fullt Rimlig kurva, Bv pumpen kör konstant med elspets då och då. Ofta ställer man in vilket steg man vill köra. Om man har en huvudsäkring på 16A kör man steg 1, 20A säkring steg 2, och så vidare. Kör man Steg 3, 9000watt + BV pump ryker huvudsäkringen vid 16A vilket motsvarar 11200watt.
 
När det är riktigt kallt SKA värmepumpen (normalt) gå hela tiden och sedan stötta med elpatron när det behövs. Om borrhålet är rätt dimensionerat behöver det aldrig "vila" sig utan återhämtar sig när det blir lite mildare.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Instämmer med "elmont" till 100% (y)
En rätt konfigurerad värmepump ska gå hela tiden om det är ett kontinuerligt underskott. Elpatronen småstöttar periodvis men aldrig så mycket att det finns anledning för kompressorn att stanna.
 
Bob_the_builder
Eltillskottet är i allmänhet max lika stort som kompressoreffekten (oftast mindre). Det innebär att det krävs både och när det är riktigt kallt.
 
Tack för svaren. Ni har lugnat ner mig lite, trodde något var fel med värmepumpen.

Enligt manueln så ska den dock stänga av sig under en viss temperatur på köldmedlet. Försöker den gå igång igen inom 15 minuter så blinkar en grön lampa (och den går inte igång förrän 15 min har gått). Så den stänger av sig (iaf någon del) är jag övertygad om. Men tydligen är nån del igång ändå som förbrukar 2500 W.

Tror ni att en ny pump skulle kunna minska elförbrukningen, eller är det borrhålet som är begränsningen här? Min är från 1997 trots allt...
 
D
jacobwod skrev:
Enligt manueln så ska den dock stänga av sig under en viss temperatur på köldmedlet
Det är väl om vätskan som cirkulerar i borrhålet (brine) understiger en viss temperatur som pumpen stänger av sig. När man dimensionerar en bergvärmeanläggning så gör man det ju för att en sådan temperatur aldrig skall uppnås och i praktiken är det nog tämligen ovanligt att pumpen stänger av på grund av låg temperatur på köldbärarvätskan.
 
  • Gilla
qnx
  • Laddar…
Som sagt pumpen skall gå hela tiden om värmebehov finns. Sedan har du kortare stödkörningar med tillskott.

Om du byter pumpen till en modernare så kommer du att få lite högre verkningsgrad, så din totala förbrukning kommer att minska. Jag tror att säljarna påstår att du sparar ca. 20% med en ny värmepump. I ditt fall kanske något lite mer, om en ny pump kan minska tiden som tillskott behövs. I praktiken tror jag att 20% besparing är överdrivet, men kanske 10 - 15% är rimligt.

Det är stor risk att du måste borra nytt hål vid ett byte. Den nya pumpen kommer ju att plocka ut uppmot 20% mer värme ur borrhålet, med samma förbrukad elenergi, så om hålet är på gränsen med den nuvarande pumpen, så räcker det inte till för en ny pump.
 
  • Gilla
qnx
  • Laddar…
Tack för era förtydliganden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.