Hej alla kunniga!

jag skulle behöva lite hjälp att förstå mej på värmesystemet här hemma. Vi bor i villa med två plan och källare. Vi har en Nibe split ACVM 270 luft/vattenvärmepump. Det finns inga termostater på elementen men vi har en fantini cosmi c16 i vardagsrummet som vi ställt in på 18 grader men det är ändå 22-25 grader som är på tok för varmt. Hur ska jag göra för att få runt 18 grader i hela huset inför vintern då vi tänkte elda mycket i kaminen istället för att hålla ner kostnaderna. Jag antar att det är inställningar på pumpen men ja har lite svårt att förstå bara. Vilka inställningar ska ja göra i pumpens menyer för att få runt 18 grader inomhus?
 
  • Värmepanna och expansionskärl i ett pannrum med synliga rör och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens kontrollpanel visar framledningstemperatur 27,1 °C och klockslag 17:46.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fantini Cosmi C16 termostat på vägg med inställningsratt och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova med en lägre värmekurva än den ni har nu i meny 2.1.2, t.ex. 8 om ni har 10. Förskjutningen av värmekurvan kan vara t.ex. -2.
 
J Josth skrev:
Prova med en lägre värmekurva än den ni har nu i meny 2.1.2, t.ex. 8 om ni har 10. Förskjutningen av värmekurvan kan vara t.ex. -2.
var inne där och såg att den va inställd på 6 så ja sänkte till 5 så får vi se om det blir nån skillnad. Förskjutning har vi haft inställd på -2 sen i somras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.