Har läst massor både på BH och andra forum, men blir inte klok på vad jag ska köpa för att få det trådlösa nätet att fungera hemma. Det fladdrar mellan 1-280 Mbit enligt bredbandskollen.
Förutsättningar:
Telia fiber 250/250
Inget trådbundet (möjligtvis till en extra punkt)
IP telefoni (därför har jag inte kastat ut Telias router)
Ny router från Telia F@st 5370e
TP link router Archer C7
Öppen planlösning, trähus

Krav:
Snabbt fungerande nät till telefoner/paddor/x-box/appleTV/Nintendo mm (18 uppkopplade enheter just nu)
Fungera med IP telefoni (behöver inte vara Telia)
Behöver 2.4G pga Sonos som inte fungerar med 5G

Kan gärna kasta ut all hårdvara och köpa det som behövs, men vet inte vad??

Är det någon kunnig/intresserad som kan hjälpa en som är helt ointresserad av vad som sitter på väggen bara det fungerar...
Skärmdump som visar varierande internet-hastighetstester på bredbandskollen.se från Telia Company.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kollat att ingen annan använder samma kanal som du ? En nära granne på samma frekvens kan ju skapa stora problem, som ju lätt avhjälps med ett kanalbyte.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Har inte kollat kanaler. Är ointresserad av wi-fi och det har fungerat bra hittills, men insett att jag nog behöver läsa på/lära mig för att få det att fungera. Laddade ned en wi-fi scanner till telefon för att se vad det finns för nät i huset som kan störa. Vet att jag ser minst 4-5 st olika från grannarna.
 
BirgitS
Kan du berätta vilka kanaler som du och grannarna använder?
Ser du signalstyrkan också?

När man mäter med Bredbandskollen är det viktigt att det bara är den enheten som använder internetanslutningen för om där finns t.ex. en mobil som kollar på video samtidigt blir det ju fel resultat.
 
p-pennan p-pennan skrev:
Ny router från Telia F@st 5370e
TP link router Archer C7
Fattar jag fel, eller har du dubbla routrar (stavning?)
 
Be Telia kundtjänst att brygga din Telia router och stänga av WiFi på den och kör bara med din TP-link router.

Alternativt, ställ in din TP-link router som Access Point. Nu kommer din Telia router och TP-link router att dela ut adresser i nätet och "störa" varandra beroende på vilka nät/wifi de har konfigurerade.

Vill du vara på säkra sidan så brygga din Telia router och köp en Mesh router kombo. Det finns många bra, GoogleWiFi, Lyra, etc. Jag har Netgear Orbi som fungerar kanonbra och jag är supernöjd. Jag har inte startat om routern på över ett år tror jag och alla enheter, Android, iPhone, iPad, MAC och Windows PC fungerar utan problem.

Ett annat tips, jag tog ett Tele2 "hemmatelefon" abonnemang (49 kr/månad) med trådlös lur och sade upp Telia bredbandtelefoni för att kunna köra Orbi direkt från fiberswitchen och inte behöva Telias router alls.
Telia TV går på egen nätverksport i fiberswitchen.
 
Jag kör bryggat i fibern CPE'n till en Asus RT-AC88U. Den är ju ganska dyr, men fungerar klanderfritt och jag ligger på ca 250-500 Mbps i hela huset och ute på tomten mot bredbandskollen (1 1/2 halvplanshus på 150 kvm i trä) över min gigabitlinje.
 
Det blir svårt att behålla IP-telefoni, byta ut Teliaroutern, få bra täckning, inte tråda något och inte vara intresserad av WiFi.

2.4GHz är ganska slött i överlag, speciellt om det är många enheter.

Min rekommendation är att fortsätt använda teliaroutern (då du vill ha telefonen kvar), göra om C7:an till AP och koppla in den på LAN-sidan av Teliaroutern. Ställ sedan in 5GHz nät med samma pw/SSID på både AP/ routern (men olika kanaler)


Sen kan du eventuellt konfigurera ett 2.4GHz nät enbart för Sonos (fast jag rekommenderar att du trådar åtminstone en av Sonosenheter, de sätter upp egen trådlös nätverk internt).
 
  • Gilla
p-pennan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.