L
Har målat alla väggar inne med 0500-N. Allt ser fint ut, men nu inser jag problematiken.

Fönstren jag har är ju den gamla vanliga vita 0502 och innerdörrarna är beställda med vit dvs 0502.

Jag kommer inte ha några taklister men hur kommer det se ut om jag kör 0502 på golvlister och foder runt dörrarna. Kommer lister, foder och dörrar se gula ut nu?

Är det någon som har erfarenhet av detta och kanske några bilder. Tacksam för hjälp här.
 
J
L Lewdis skrev:
Har målat alla väggar inne med 0500-N. Allt ser fint ut, men nu inser jag problematiken.

Fönstren jag har är ju den gamla vanliga vita 0502 och innerdörrarna är beställda med vit dvs 0502.

Jag kommer inte ha några taklister men hur kommer det se ut om jag kör 0502 på golvlister och foder runt dörrarna. Kommer lister, foder och dörrar se gula ut nu?

Är det någon som har erfarenhet av detta och kanske några bilder. Tacksam för hjälp här.
Snickerier som dörrfoder, golvlist, rönter och dörrar och taklister brukar vara Stockholms vit/ Antikvit med koden 0502-Y. Väggar brukar vara 0500--N, det är inget konstigt med det. Så har jag oxå hemma. Jag har percis målat väggarna och monterat dörr foder och taklister. Men tyvärr är jag inte hemma nu men kan lägga ut bilder ikväll till dig.
Färger är ju smak sak men jag tycker om just den kombinationen. Jag tycker inte att snickerier ser gula ut jämfört med väggarna.
Det beror oxå på vilket märke du köper färgen. 0500-N från beckers skiljer sig markant från Flugers 0500-N fast de har ssamma färg kod !
Beckers ser betydlig gråare ut än Flugers. En kombination av 0502-Y interiör och 0500-N från beckers kanske inte går ihop men Flugers 0500-N är mer krämigare och närmare 0502-Y.
Jag har sett väggar med 0502-Y och snickeri med samma kod oxå hos min kusin men tycker att det är för gul överallt fast de tycker själva mycket om det. Det är ju smak sak.
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
Jag tycker som ovan, man tänker inte på det jättemkt. Det finns dock lister, dörrar, fönster mm i 0500-N idag.
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
L
Tack för hjälpen. Jätte tacksam om ni kunde skicka några bilder på detta.
 
Har tyvärr inga. Hemma hos mig är det handmålat 0500-N. Däremot har jag sett mkt under mina år.
 
L
J Johan456 skrev:
Har tyvärr inga. Hemma hos mig är det handmålat 0500-N. Däremot har jag sett mkt under mina år.
Menar du att dörrar och lister är handmålade för att passa med 0500 på väggarna?
 
Ja, så har vi det. Men jag tycker även att det ser bra ut med 0502-Y lister.
 

Bästa svaret

J
Här kommer bilder. Hoppas det hjälper.


Hj Delvis synlig vit dörr och vägg i ett byggprojekt med verktyg och skor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis synlig nyrenoverad vit dörröppning och korridor med skyddsplast på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad vägg med synlig målningsteknik och dörrkarm i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbild av en vit vägg med en dörröppning och detaljer som golvsockel, skor och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverad vägg med inbyggd belysning i ett hem under renovering, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad dörrkarm och vägg i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit vägg med dörröppning och synlig list längs taket i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit takyta med hörnlist och dörröppning i en inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
J Jens33 skrev:
Här kommer bilder. Hoppas det hjälper.


Hj[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Tack för hjälpen. Tycker det ser väldigt bra ut. Jag kör på den lösningen också
 
  • Gilla
Jens33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.