Hej!

Har ett kommande garagebygge framför mig. 54kvm platta 6x9m. Problemet är att jag har en max totalhöjd på 3m på komplementbyggnader. Behöver tips/trix på hur jag skall tänka för att få maximal fri takhöjd invädigt över i alla fall 1/3 av garaget(Skall gjuta in en låglyftande saxlyft). Två portar skall jag ha längs med långsida, de är flexibla i placering längs med långsidan.

Min sista utväg blir att sänka ner plattan 400-500mm under marknivå för att uppnå tillräcklig fri höjd invändigt. Detta skapar ju så klart en väldans massa merjobb än normalt dock...

Någon som stått inför ett liknande scenario?

Mvh Martin
 
Vad behöver du för höjd invändigt?
 
Så mycket det bara går :D
 
Med nockbalk går det nog att få till 2600 inv nockhöjd. Sedan är det givetvis lutning ut från den höjden
 
R RiKr skrev:
Med nockbalk går det nog att få till 2600 inv nockhöjd. Sedan är det givetvis lutning ut från den höjden
Tänker du dig att lägga balken på tvären(6m) och sedan ansluta mot den och ut 4,5m på var sida då? Va de gäller fallet så kommer lägsta möjliga tillämpas, 3-4 grader har jag sett vissa typer av papp klarar av.
 
Har tittat lite på 90x180 och lägga dem cc600. Haka ur och lägga med 4 graders fall. Det känns som att jag kan nå en tillräckligt god nivå höjdmässigt då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.