Hej!
Vi håller på att bygga nu och jag vill era hjälp med ventilation.
Det kommer att bli luftvärmepump för uppvärmning.
Alternativ 1
- Jag har tänkt installera väggventil tilluft i loft samt installera Mitsubishi miniventilation 50 eller 100 ( 100 för ytan upp till 85 kvm).
- frånluft (med fläkt ) i badrummet och köksfläkt.
Alternativ 2
- väggventil tilluft i v-rummet, sovrummet och loft
- frånluft (med fläkt ) i badrummet och köksfläkt.

Vad tycker ni?
Om alt 1 var rekommenderar ni placeringen för luftvärmepump resp minventilation?
Med vänliga hälsningar
Qassim Awad
 
  • Ritningar över entreplan och övre plan för en bostad, med markerade områden för kök, badrum och andra rum, relaterat till diskussion om ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ska man tro på vad andra har skrivit i forumet om hur de har gjort så har de bara haft enkla tilluftsventiler och sen frånluftsfläktar i kök och badrum. Jag är däremot tveksam till tilluft i vardagsrummet eftersom det är i samma rum som kökets fläkt och det kan leda till att det blir dåligt sug i ventilen på loftet (luften går närmaste vägen i stället för uppifrån loftet). Det kan tänkas att köksfläkten behöver gå konstant för att det inte ska kännas för blåsigt i badrummet. Du måste ju uppfylla normen om total luftväxling förutom de separata för badrum och kök.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ska man tro på vad andra har skrivit i forumet om hur de har gjort så har de bara haft enkla tilluftsventiler och sen frånluftsfläktar i kök och badrum. Jag är däremot tveksam till tilluft i vardagsrummet eftersom det är i samma rum som kökets fläkt och det kan leda till att det blir dåligt sug i ventilen på loftet (luften går närmaste vägen i stället för uppifrån loftet). Det kan tänkas att köksfläkten behöver gå konstant för att det inte ska kännas för blåsigt i badrummet. Du måste ju uppfylla normen om total luftväxling förutom de separata för badrum och kök.
Birgit menar du att det räcker till total luftväxling med att installera tilluft i sovrummet, loft och fläkt till köket och badrummet?
Jag är inte insatt eller har kunskap om ventilation:)
 
BirgitS
Det beror förstås hur kraftiga fläktar du installerar men i princip så verkar det så.

Dock får uteluftsflödet inte bli lägre än 0,10 l/s per m2 golvarea då ingen vistas i bostaden och 0,35 l/s per m2 golvarean då någon vistas där.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/ventilation/
Det totala uteluftsflödet bör dock inte understiga 4 liter per sekund och person (l/s person). I de fall som 0,35 l/s m2 inte räcker till för antalet människor används istället 4 l/s och person som riktvärde.
...
Luftomsättningen bör enligt FoHMFS 2014:18 [1] vara minst 0,5 rumsvolymer per timme (rv/t) i bostäder. I Boverkets föreskrifter (BFS 2014:3, BBR 21) om ändring i verkets byggregler (BFS 2011:6) [9] anges inget gränsvärde för luftomsättning utan endast ett uteluftsflöde på 0,35 l/sekund m2. I FoHMFS 2014:18 [1] finns ingen avgränsning för rumsvolymen vilket innebär att luftomsättningen kan bli för låg med ett uteluftsflöde på 0,35 l/sekund m2 i bostäder med högre takhöjd. I de fallen följer man riktvärdet för luftombyte på 0,5 rumsvolymer per timme om problem med luftkvaliteten finns i bostaden.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ydd/kompletterande-vagledning-om-ventilation/
https://www.byggahus.se/forum/threads/krav-pa-luftfloede-rekommendationer.87137/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.