Hallå alla. Har ett problem har köpt ett hus för 3 månader sedan.´är ett enplans hus byggt 1984 i trä med krypgrund och kall vind. Har i dag en fighter 310 p med frånlufts system. Tidgare har det tydligen varit en ctc master 310. Idag har jag ingen till luft men har rör uppe på vinden som går till i praktiken alla rum, Detta är idag bara i hop kopplat som en enda stor rör slinga som går runt. jag skulle vilja koppla in en fläkt på detta och dra ett rör ut igenom vägens norr sida där det finns en öppnig för just detta. frågan är är detta ett bra alternativ? Eller ska jag bara öppna alla friskventiler i i fönsterna. (SITTER ETT PLATS HÖLJE ÖVER DOM ) .. tackar för svar gärna ideer mm tas i mot.

ps har fått någon konstig lukt i ett rum påminner om lök blandat med svett rumet vätter mot söder . kommer bara när man eldar på med elementen...
 
ingen som har någon ide ? om detta ? behöver soms agt all hjälp jag kan få mer info finns om så önskas ?
 
Om jag inte förstått det hela fel, så ska rörsystemet kopplas till pannan, som ska suga luft ur rummen, för att sedan återvinna värmen, innan luften ventileras ut ur huset, genom ett annat rör.

Ny luft ska komma in genom ventilerna på väggen.

Skum lukt som du beskriver, är inte sällan bränt damm,
Eller dålig kontakt någonstans på en elektrisk komponent, vilket brukar leda till överhettning, och i förlängningen något som brinner av..
 
nä inte riktig till pannan undrar mer om det okej att koppla på en fläkt på det som en gång varit tillluft och dra ut rör ur huset och hämta ny luft däri genom . Istället för att ha en massa nya fresch 90 i sov rum mm. är medveten om kallras och ljud men det får man greja med senare typ installera någon luft värmare med vatten eller något kanske ?

en ny fråga var hittar man billiga kanal fläktar och sådant som hör till

angånde lukten kan som du säger vara damm el tror jag inte då jag har precis bytat en del kontakter och kollat så allt e ok. lukten fanns innnan dess med

tack för svaret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.