Tjenare!

Bor i en villa på 120kvm och hade i vintras skyhöga elräkningar.
Sitter en luft/vattenpump som är ca tre år gammal i huset. Det finns även en Egor v-25 vedpanna från 1983 med en pelletsbrännare installerad. Den har nu stått i tre år då vi inte använt den något och enligt förra ägarna så fungerade den när den slutade användas.
Jag är en glad amatör som aldrig tidigare haft med vedpannor att göra överhuvudtaget.

Nu i vinter så skulle jag gärna vilja elda med ved i pannan för att dels få bättre värme och för att inte få skyhöga elräkningar.
Jag förstår att pannan måste besiktigas innan jag eldar men hur mycket kollar de egentligen vid en besiktning? Finns det något mer som jag bör göra innan jag eldar? Finns det några komponenter i pannan som kan ha gått sönder av att bara stå i tre år?
Kom gärna med lite tips på vad jag bör vara vaksam på osv då jag har dålig koll på detta.
Tack på förhand!
 
  • Egor V-25 vedpanna med namn och modell tydligt synligt, omgiven av kopparledningar och en shuntventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej blanda inte in någon besiktning så du får nedslag. Ordna eventuella problem själv först med hjälp av kunnig vedeldare eller genom att läsa på lite.
Hur är skorstenspipan om du tittar ned i skorstenen. Ser den skaplig ut så prova att elda.
Skrotade min egen Egor vedpanna och satte in en modern pelletspanna för några år sedan.
Pannan är lätteldad. Förbigångsspjället innanför övre luckan öppnas med en spak på
vänster sida. När elden tagit sig stänger man förbigångsspjället så röken går ut i nedre delen.
Pannan är av typ "enklare kan det inte bli" så ingenting går sönder av några års uppehåll. Håll bara uppsikt på vattenläckage ur pannan i början.
Hur cirkulationspump och ventiler ska ställas in för att få ut värmen i systemet framgår kanske.
Förmodligen är det säkrast att stänga av luftvattenpumpen när du eldar ved.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…