Tjenare!

Bor i en villa på 120kvm och hade i vintras skyhöga elräkningar.
Sitter en luft/vattenpump som är ca tre år gammal i huset. Det finns även en Egor v-25 vedpanna från 1983 med en pelletsbrännare installerad. Den har nu stått i tre år då vi inte använt den något och enligt förra ägarna så fungerade den när den slutade användas.
Jag är en glad amatör som aldrig tidigare haft med vedpannor att göra överhuvudtaget.

Nu i vinter så skulle jag gärna vilja elda med ved i pannan för att dels få bättre värme och för att inte få skyhöga elräkningar.
Jag förstår att pannan måste besiktigas innan jag eldar men hur mycket kollar de egentligen vid en besiktning? Finns det något mer som jag bör göra innan jag eldar? Finns det några komponenter i pannan som kan ha gått sönder av att bara stå i tre år?
Kom gärna med lite tips på vad jag bör vara vaksam på osv då jag har dålig koll på detta.
Tack på förhand!
 
  • Egor V-25 vedpanna med namn och modell tydligt synligt, omgiven av kopparledningar och en shuntventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej blanda inte in någon besiktning så du får nedslag. Ordna eventuella problem själv först med hjälp av kunnig vedeldare eller genom att läsa på lite.
Hur är skorstenspipan om du tittar ned i skorstenen. Ser den skaplig ut så prova att elda.
Skrotade min egen Egor vedpanna och satte in en modern pelletspanna för några år sedan.
Pannan är lätteldad. Förbigångsspjället innanför övre luckan öppnas med en spak på
vänster sida. När elden tagit sig stänger man förbigångsspjället så röken går ut i nedre delen.
Pannan är av typ "enklare kan det inte bli" så ingenting går sönder av några års uppehåll. Håll bara uppsikt på vattenläckage ur pannan i början.
Hur cirkulationspump och ventiler ska ställas in för att få ut värmen i systemet framgår kanske.
Förmodligen är det säkrast att stänga av luftvattenpumpen när du eldar ved.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Nej blanda inte in någon besiktning så du får nedslag. Ordna eventuella problem själv först med hjälp av kunnig vedeldare eller genom att läsa på lite.
Hur är skorstenspipan om du tittar ned i skorstenen. Ser den skaplig ut så prova att elda.
Skrotade min egen Egor vedpanna och satte in en modern pelletspanna för några år sedan.
Pannan är lätteldad. Förbigångsspjället innanför övre luckan öppnas med en spak på
vänster sida. När elden tagit sig stänger man förbigångsspjället så röken går ut i nedre delen.
Pannan är av typ "enklare kan det inte bli" så ingenting går sönder av några års uppehåll. Håll bara uppsikt på vattenläckage ur pannan i början.
Hur cirkulationspump och ventiler ska ställas in för att få ut värmen i systemet framgår kanske.
Förmodligen är det säkrast att stänga av luftvattenpumpen när du eldar ved.
Okej. Tusen tack för svar! Ska kika lite på det. Skorstenen ser bra ut så det ska nog inte vara några konstigheter. Känns som att ved är det bättre alternativet vintertid med dessa elpriser som är nu.
 
B
Skorstenen måste ju kontrolleras. Om det är 3 år sedan har du sannolikt eldningsförbud nu. Jag vet inte vad som händer med din husförsäkring vid brand om du eldat i en panna som har fått eldningsförbud.

hör av dig till sotaren i området för kontroll av skorsten, samt ev brandskyddskontroll i pannrummet (om det krävs för att slippa eldningsförbud, finns olika intervall). De ser bara över att det inte är en fara att elda, de gör inget alls för att kontrollera funktionen på pannan.

Sedan bör du ta hjälp av nån kunnig vedeldare/vvs kunnig person, eftersom du har en luft vatten vp också. Det kanske måste ställas om ventiler, ev. Vidta åtgärder för att skydda luftvatten vp mot sönderfrysning med mera. Det kanske inte bara är att elda på. Det är inte svårt om man är logiskt lagd att få fart på denna anläggning, men man kan absolut göra fel.

Pumpar som stått i ett par år kanske behöver lite kärlek för att hoppa igång igen. Fläkten bör man ju även se över att den går som den ska, att vingarna är ok och inte för mycket sot på dem.
 
Grattis till att ha en EGOR V25, lätteldad panna med bra effekt, inga fläktar och annat som kan haverera, en basic och väldigt bra panna!
Är den dessutom ombyggd till keramik är det ännu bättre.

Det du behöver se upp med är om den stått kall under 3 år, och fått en massa kondens inuti som i värsta fall gett upphov till rost.
Och en panna utan keramik och omvänd förbränning (om den inte är ombyggd) kan få väldigt höga rökgastemperaturer, första eldningarna bör vara försiktiga för att torka ur skorstenen långsamt, stormeldning kan orsaka sprickor.

Som tidigare föreslagits, kontakt med van vedeldare är att föredra om du är novis.
Råkar det dessutom finnas ack-tank har du bingo!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.