Hej!

I vår "ranch" har vi vattenburen värme. Huset har stått tomt ett par år nu. I köket är det ett element som är sönderfruset. Jag har tänkt att ersätta detta med ett nytt "begagnad element, men innan jag hittar ett så måste jag lösa detta temprärt.

och min fråga är:
Kan man kopla bort detta element tillfäldigt?.
Hur gör man i så fall?
Kan man bara koppla ihop ingående och utgående vattenrör? Om så, hur gör man då? Finns det särskilda kopplingar till detta eller måste man kapa bort befintliga gängar osv.?

... och en enda dummare fråga... Hur skarvar man ett vattenrör? T.ex til värmepannan. Måste man löda och svetsa och ha sig eller finns det enklare sätt. t.ex snabbskarvar?

Med vänliga hälsningar
Ranchägaren 8)
 
Om du har tur så finns det en avstängning på returventilen. Det brukar i så fall sitta ett "lock" på returventilen (dvs röret som är anslutet längst ner på radiatorn). Öppna i så fall locket och stäng med skruven som finns där under.

Sedan behöver du också vrida av termostaten till noll.

Sedan kan du koppla loss radiatorn.

Detta förutsätter dock att du har ett tvårörssystem och att det har frusit sönder just i radiatorn och inte i rören!!!

Saknar du avstängning eller har ettrörsystem kan du koppla ihop de båda rören med varandra, antingen direkt där radiatorn sitter, eller t ex under golvet i källaren om sådan finns. Den ihopkopplingen kan du göra med klämringskopplingar om rören är av koppar. Annars får du använda gängade rördelar och skruva på vid närmaste skarv.
 
Tack tipsen. Jag har nog ett enrörssystem... tror jag.

Hur vet man skilnaden?

"Rancn" är ett hus byggd på 40-talet och det är stora "dragspels" element (sådana man kan se igenom) i huset. Som sagt jag tror jag har ett enrörssystem. Ni får gärna hjälpa mig reda ut skilnaderna.
 
Är det byggt på 40-talet, är det säkert ett tvårörssystem du har. ;) Du har alltså två rör på radiatorn. Ett där uppe med en ventil på och ett där nere som är returledningen.
 
Tack för hjälpen. våre element har två rör som du säger. Så skall jag jag tolka detta som om jag har ett tvårörssytem?

Vad är rent praktiskt som skiljer ett enrörssystem mot ett tvårörssytem? Rören, elementen osv.
Pannan har ju fortfarande en utgående och en ingående rörledning för värmevatten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.