Håller på att bygga klart en vinterstuga men jag har några funderingar.

idag så har jag golvvärmeslingor i hela stugan (ca 80m2) (16mm alupex)
1 st acc tank på 600L med en 150L inbyggd vv beredare.
Vattenmantlad kamin som jag ska ladda tanken med.

Ska nu inom 2-3v fylla upp systemet med vätska men efter att ha läst och hört mig för hos flera olika vvs firmor och forum så vet jag inte riktigt om jag ska ha ett frysskydd i vätskan??
Min tanke är att vi ska ha en luft/luft vp som ska hålla en lite lägra temp i stugan när vi inte är där och sen hoppas jag att kaminen håller värmen då vi är på plats.
Problemen jag brottas med är mängden frysskydd som krävs för att få ett bra skydd(ca 200l).
Sen verkar det ju tappa effekt när man blandar in tex glykol.

Massor med funderingar jag har men jag hoppas verkligen nån kan bolla lite ideér med mig så jag kan ta ett klokt och bra beslut snart

Mvh Mattias
 
Luft/luft? Vad driver golvvärmen? Handlar det endast om att hålla frostfritt?
 
kaminen och en elpatron driver golvvärmen. Värmepumpen är till underhållsvärme då vi ej är där.
Jag vet att det är lite att ta i men så är det. vill kunna ha känslan av ett helt gratis uppvärmningssätt då jag är där. :)

Frostfritt så det ej fryser om det skulle bli ett längre strömavbrott då jag ej är där. Sen om det finns andra fördelar med skydd mot inre rost eller smörjning så är det ju bara en bonus
 
Ok.
 
Du kan höra med installationsfirmor och läsa om rekommendationer och erfarenheter från solfångarsystem. Där är iof risken stor att temperaturen går ned t -30 emellanåt. Det torde det ju inte göra hos dig. Du får väl räkna ut ett worst case och blanda i glykol efter det.
 
Är det lägre mängd glykol i vattnet än vad som behövs för en viss temperatur så börjar det bilda iskristaller´.
Men jag har fått uppfattningen att det bara blir en issörja, dvs inte kärnis som det blir av rent vatten. Ingen sprängverkan att tala om...
Är det fler som vet om detta stämmer?

Det jag vill komma till är att om ovanstående stämmer så behöver du inte blanda glykol för att klara -30° utan klara sig med mindre mängd glykol.
Det kanske blir issörja om det skulle bli långvarigt strömavbrott mitt i vintern, men inget kommer gå sönder.

Skulle då inte våga köra utan något frysskydd.
De pengar som glykolen kostar äts fort upp om något fryser sönder...
 
  • Gilla
lantz81
  • Laddar…
30% glykol ger en fryspunkt på ca -20grader sen kan du öka men vid ca 50% vänder effekten och fryspunkten stiger uppåt igen. Vid 50% är fryspunkten ca -45 grader.

Du bör välja den lite mer miljövänliga propylenglykolen.

Jag har detta i ett vattenburet värmesystem i båten och det har fungerat bra. Problemet är att man sänker ytspänningen med glykolen så att det läcker lättare i kopplingar och armaturer så det får man kolla lite extra och ev efterdra.
 
Redigerat:
det lutar mot att ha glykol. Är det propylenglykolen som gäller? finns ju en som heter etylenglykol också.
vet nån vart man kan få tag på en prisvärd glykol?

värsta möjliga har jag svårt att tro det skulle ens kliva under 0 strecket då jag tänkt ha tempgivare som skickar alarm vid en viss temp. sen så har jag grannar som bor i närheten
 
Propylenglykol och etylenglykol sköter frysskyddet lika bra, men etylenglykolen är giftigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.