Hej,

Vi står i begrepp att byta vår uppvärmning från el (med stöd av luft/luft) till vattenburet system.

Jag har en kusin som jobbar som VVS:are och han hjälper mig just nu med att montera radiatorer och dra rör i vår krypgrund.

Men nu kommer den svåra frågan. Jag har en god vän som köpt och kan förmedla en Mitsubishi Hydrolution A2W 120 till ett bra pris. Men när jag frågade min kusins chef så säger han att den är överdimensionerad för vårt hus och vi skulle klara oss med en CTC-Pannpaket med Eco el 1550 + Eco Air 107 v3.

Vårt hus är byggt 1968 och tilläggs isolerat 1993, det är på 120 kvm och enplans hus. Den anledning han gav var att det kommer att kosta mer pengar att driva en värmepump som är för "stor" för vårt hus i förhållande till hans rekommendation av CTC-paketet. Men det skiljer ca. 20´på inköpspris för mig och CTC är det dyrare valet.

Jag har tyvärr ingen som helst kunskap om dessa märken eller val av pump, så jag vänder mig till er kunniga om råd om vilket val som det bättre av dessa två.

Trots allt är det ju en hel del pengar, och jag vill välja ett alternativ som innebär en låg driftskostnad men samtidigt vill man ju ha så lite problem med sitt val som möjligt i framtiden med garanti, tillförlitlighet etc. Jag är beredd att köpa CTC paketet, men då vill jag veta att jag har en trygg investering och att det är såpass mycket bättre för oss att det är värt att lägga 20' till.

Jag är tacksam för alla råd som ni kan ge i denna fråga.

Mvh
Michael
 
Jag har en Mitsubishi Ecodan och jag ville ha en inverterstyrd så att man inte står där med skägget i brevlådan med antingen för stor maskin eller för liten. Min ger mellan 4kw till 14 kw och dessutom en trefasare. Den du funderar på är en enfasare,samma som Nibe Split. Ctc kan jag inget om. Jag gav 94500kr för min pump
 
P
Mitt första tips är att gå över till varmepumpsforum.com och ställa frågan därr, men det har du ju redan gjort (y)

Jag kan inget om Mitsubishi-pumparna, men har en ecoel 1550 + ecoair 105 för att värma ca 90 kvm + källare i Värmland. Efter lite intrimning av det gamla radiatorsystemet så fungerar det väl.
 
Nja, inte kan det bli dyrare att driva runt en stor värmepump än en mindre. Huset drar ju lika mycket energi i båda fallen. Däremot så är det risk att en för stor värmepump får för många start/stopp vilket minskar livslängden. Nu kan man relativt enkelt kompensera det också genom att addera vattenvolym till värmesystemet mha. en arbets/volymtank.

Jag skulle vilja slå ett slag för berg/jordvärme, i dag där delar av borrkostnaden är ROT-avdragsgill så skiljer det inte så mycket mellan det och en luft/vatten. Fördelen är att du har lägre driftskostnader och slipper en utomhusenhet som sällan är så vackra att se eller lyssna på. Nu kanske din kalkyl blir annorlunda eftersom du kan få loss en Mitsubishi till lägre pris men räkna på det om du inte redan gjort det.
 
Tar man en invertermaskin så blir det inte så många start/stopp då den varvar ner. En on/off maskin vräker på med 8kw varje gång den startar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.