Behöver råd och tips hur jag bäst och gärna billigast kommer fram till vilken uppvärmning jag ska använda i ett planerat nybyggt gårdshus med en bostadsyta på ca 65 kvm. I huvudbyggnaden som vi bor ihar vi bergvärme men som jag förstår det så klarar den inte att värma mer yta än den gör idag. Ska bygga så energisnålt som bara möjligt. Kom med alla kluriga idéer ni har, jag väntar tacksamt

Mvh Ewwing :confused::rolleyes:
 
som kan ge mig råd i rätt riktning ?
Huset står i tätbebyggt område och det finns förmodligen tillgång till fjärrvärme om nu det kan vara ett alternativ ?

Ewwing
 
En LVP?
 
Kan man värma upp med endast en luftvärmepump eller menar du som komplement ?
 
En luftvärmepump och några vanliga element för backup då det är riktigt kallt..
 
Hemmakatten
Vi har en gäststuga/bastu på byggarea 40kvm. Nybyggt, välisolerat (bl.a. 30 cm under plattan), permanentstandard. Vi har valt att ha eluppvärmda golvslingor som står på 5 grader i underhållsvrme. När stugan används så har en öppen spis med insats för ved som får stå för uppvärmningen.
 
Vi har ett torp på 77 m2 som vi bott i under renoveringen av det "riktiga huset". Detta värmer vi med LVP, och som ovan nämnts bör man ha element som stöd när det är riktigt kallt. Vi klarar oss ned till typ -5, sen får man hjälpa till med elementen.
Fast har man en kamin räcker det nog att stödja med den.
 
Det är alltså inte lönsamt att fundera på en större investering i uppvärmning typ fjärr eller bergvärme. byggnaden består av två våningar ca 30 kvm uppe. luftvärmepump nere i hall och element uppe?
 
Lägg en kulvert från huvudbyggnaden till jästhuset o värm med bergvp, Det lär ändå bara dom kallaste dagarna som el behöver spetsas..
Om ni har en l/l vp så behövs kanske ändå elradiatorer då det är som kallast o då kan lika gärna vp spetsa med den elen, Övriga tiden av året så tjänar ni ju på att vp värmer allt..

Kanske fläktradiatorer kan va nått så det blir riktigt låg temp som krävs o shunta från huset innan kulverten, Då går det snabbt att höja tempen om nån ska bo där..
Möjligen komplettera med vedkamin om ni hittar nån bra billig en o har tillgång till ved..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.