Hej!

Vi planerar för byggnation av 2-planshus c:a 200 kvm enligt nedan:

32103657.jpg

Efter att få in offerter har vi nu kommit ner till två alternativ för stommen:

Alt 1;

Prefab stomrest med isloreing och gipsade ytterväggar samt panel på utsidan tätt tak. Grundmålat och aluminiumfönster (viking från estland). Huset kommer från baltikum. c.a 900´

Alt 2

Lösvirke av svensk snickarfirma (material 500´ inklusie Elitefönster aluminium.) Jag har mkt bra rabatt tack vare goda kontakter i branschen. Stomresning till vatten- och vindtätt. Arbetskostnad på 225´dvs totalt 725´

Skillanden ligger i att isloering och panel saknas i jämföresle på lösvirke dock är priset 200´ lägre på detta alternativ samt gips på ytterväggar. Är det rimligt att få panel och isloering och eventuellt gips på yttervägg för ytterligare 200´ (c:a 12 manveckor vid 400 kr/tim) ? Jag har goda referenser på firman.

Vad hade ni valt? Det finns fördelar och nackdelar med båda såsom byggtid, fukt, svenskt vs utländsk maa kommunikationsproblem m.m. Fönster Elite slår kanske högre med garantin i Sverige osv..

Tacksam för synpunkter.
 
Redigerat:
Min spontana reaktion är köp svenskt. Lösvirke ger längre byggtid men du har chans att torka ut eventuell byggfukt. om det regnar vid prefab montage finns det ingen chans att torka ut fukten. Satsa på svenskt lösvirke är mitt råd.
 
Oki kloka synpunkter. Det är alltid mindre risk för missförstånd också pga språk .
 
Är det rimligt att få panel m.m för 200?
 
Jag köpte ifjol panel ca 200m2 för 22000:- då var den special hyvlad 21x95mm pärlspont så visst är det möjligt. Men kan du inte få ett pris på det från den som du tänkt ska resa stommen. Även om det skulle bli lite dyrare skulle jag satsa på lösvirkes huset. Jag har byggt ett antal prefabhus och det blir aldrig lika bra som ett lösvirkeshus.
 
Jodå men själva panelen ingår i materialet det är om arbetet att montera panelen som jag jämför med Prefab.
 
Det beror lite på vilken typ av panel det är. Lockpanel enligt byggnads ackordslista ska ta ca 34min per m2. Spontad panel ca 20min per m2. Sedan tillkommer spikläkt smygar och dylikt.
 
Utan att vara expert så hade jag kört på lösvirke (sitter just nu i vårt nya lösvirkesbyggda hus...). Detaljer som gör mycket för slutresultatet är mycket enklare att fixa, ex utformningen av utv. fönsterfoder, placering av fönster etc. Vi valde att lägga fönsterna så långt ut som möjligt i ytterväggen för att få snyggare exteriör och djupare smygar invändigt. Detta hade varit svårt/omöjligt med prefab. Sen är det ganska bra att det tar lite tid att bygga. Man hinner fundera på alla beslut och materialval etc under en längre tid. Dessutom är det lättare för dig att kontrollera att allt ser bra ut när väggarna är "öppna".
 
Matti tack för riktvärderna att räkna på. Vi kommer ha liggande panel som på ritningarna. Claes du ligger mycket i det du säger. Hur lång tid tog stomresningen på erat hus?
 
Vi bygger lösvirkeshus som snickare stomreste och såg till att det blev klart utvändigt. Det tar längre tid och det är bara att man är beredd på det...vi fick även hjälp med att resa pannhuset eftersom vi har ett separat hus för vedpannan. Garaget reste vi själva. Vi kämpar på själva med huset just nu och eftersom väggar mm är öppna kan man förändra och ta beslut vart efter bygget fortskrider. Allt virket till hela huset (exkl takstolar) är hittills inte uppe i 200tkr så virke är inte det som kostar i bygget.
 
Tack för inlägget Eda. Det känns som om våra offerter är ganska lika vad gäller material. vi har dock fönster för nästan 200´.
 
Ingår även isolering, invändig gips osv.... i de 500´ för materialet? Vad ingår i materialsatsen?
 
Ja isolering ingick i min offert (195+45) samt 500 i tak samt 220 i mellanbjälklaget. Vidare ingår fönster, gips och OSB i alla väggar samt panel och tak med allt därtill (takstolar, pannor m.m). Trallen för altanen ingick också. Dock inga dörrar eller trappa eller grunden.

/Henriok
 
får jag fråga vart du har fått en sån offert? det är omöjligt med ett stomrest hus på 200m2 för 900k.
billigast i örebro ligger på 2000kSEK i mitt fall så vore oerhört tacksam för tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.