Hej alla

Har fått ett antal brochyrer på gaspannor har lite svårt att välja.

Förutsättningar:

En och 1/2 villa med källare i Löddeköpinge:
Byggår 1990
140 kvm + 90 kvm i källare
Mekanisk till och från luft
gammal gaspanna
4 pers i hushållet, två badrum med duch och en badrum med stor badkar.

Dom brochyrer jag fått :

* Weishaupt
* Vaillant
* Viessmann
* Milton

Tacksam för tips och råd kring dessa offerter.
 
Har du fått offerter med priser och exakt modellbeteckning på dina pannor rekommenderar jag dig att söka på google.de på dina pannor.

Jag fick offert på en gaspanna med installation på ca 55000:-, när jag sökte på google.de efter samma panna kostade den euro 1800, dvs. ca 17000:-, med extra tillbehör som en ny cirkulationspump och en styrning hamnar man på ca 22000:-. Jag hittade flera som sålde samma pannor över Internet och via butik.

Be att få dina offerter specade med panna och installation för att se var pengarna hamnar. I mitt fall ville dom ha 35000:- för pannan, resten var installation.

 
Nej, jag har inte fått några offerter/priser än. Imorgon kommer en kille(han säger att de har bara Vaillant pannor) hemma och kollar vad som behövs och förhoppningsvis gör han en offert.
Tänker du köpa pannan på netet från Tyskland? I så fall vet du hur det är med garantin, mm..
Vet du vilken av de pannorna:
* Weishaupt
* Vaillant
* Viessmann
* Milton
är bättre?

Tacksam för svar.
 
Jag själv har en Vaillant, en av mina grannars panna gick i sönder och en leverantör var där och tittade och gav ett förslag på att byta ut pannan för över 50000:- eller reparera den gamla för 25000:-. Det var då jag gick ut och kollade priser (förra årets villamässa i Malmö, grannen reparerade pannan). Det som rekommenderades då var en Veishaupt WTC-15a (jag har separat varmvattenberedare) och offerten jag då fick var på 55000:-. När jag kollade på nätet så hittade jag ett par ställe i tyskland som sålde pannor till mycket bra priser.
Tyskland, panna för €2 150 = 19 746 SEK:
http://www.loebbeshop.de/weishaupt/pd2112006280.htm

I Danmark kostar pannan 16 427:- DKK = 20 187 SEK:
http://www.biovarme.dk/gas_weishaupt.asp

Det är bara att leta. Sedan vilket märke man väljer är väl en smaksak, kolla vilka bolag det finns i din näthet som servar gaspannor, välj en panna som dom kan.

Jag skulle tippa på att man hamnar på ett pris mellan 25000 - 30000 med alla tillbehör, att få monterat pannan inbillar jag mig att det kostar mellan 5000 - 10000, då har man sparat ca 15000:-

Se till att du får specat exakt vad som ingår, var lite 'besvärlig' och jaga på leverantören, annars får du ett papper där det står:
Offert
1 st panna av fabrikat <fabrikatet> inklusive montering och tillbehör, 55000:-

Du vill ha:
Offert
1 st panna av fabrikat <fabrikatet>, modell <modellnummer> <pris>
1 st cirkulationspump <pris>
1 st rörtillsats <pris>
1 st styranläggning <pris>
Demontering och montering <pris>
Intrimmning av panna <pris>

Lycka till.
 
Tacksam för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.