Ska köpa mig en bordsåg som jag ska ha till diverse husrenoveringsjobb och i framriden även lite finsnickeri. Efter att ah letat runt här på forumet så verkar ju
Bosch GTS 10 få bra kritik så den har jag funderat på. Finns på Axminster med ihopfällbart bord för £ 480 plus frakt. http://www.axminster.co.uk/bosch-bosch-gts-10-254mm-table-saw-with-leg-stand-prod32024/

Väl inne på Aminster såg jag även denna Makita,http://www.axminster.co.uk/makita-mlt100-saw-bench-and-stand--package-deal-prod833404/ för £410 men den verkar ju inte så vanlig i sverige då jag har svårt att hitta några recensioner om den.
Jag har aldrig använt ett sågbord förut så jag har svårt att få någon uppfattning om hur Makitan står sig i jämförelse med Boschen så ni för gärna yttra er om vad ni tror.
Tycker ju själva bordet ser rejälare ut på Makitan och att den är flyttbar kan ju inte vara fel då jag har liten verkstad.
 
Boschbordet är stabilt, mycket stabilt tom, dock är det mycket trevligt att kunna dra runt sågen på ett bord med hjul.
Det finns ett GTA60W (hopfällbart bord med hjul) som GTS10 oftasäljs ihop med.
 
Är också intresserad av info om makitan, priset ligger bra till och jag tycker den ser bra ut.
 
Som FredrikR säger är det röda bordet till Boschen väldigt stabilt. Idealet vore att kunna förse det med något slags hjul.

Det är väl annars en ständig diskussion som pågår här: Bosch GTS10, Makitan och DeWalt 744/745.

Makitan har något bättre klyvdjup, medan Boschen är på 1800w mot Makitans 1500w.
 
FredrikR skrev:
Boschbordet är stabilt, mycket stabilt tom, dock är det mycket trevligt att kunna dra runt sågen på ett bord med hjul.
Det finns ett GTA60W (hopfällbart bord med hjul) som GTS10 oftasäljs ihop med.
GTA60W finns inte i paket hos Axminster men säljs separat för 220£ , finns dock i paket hos Toolstop för 647£ men det blir i alla fall närmare 2000:- extra bara för stödet och det är för saftigt för min del.

Har letat efter lite tester på sågar och hittat några från USA och där får en Bosch väldigt bra kritik men den heter 4100-09, är det samma som GTS 10?

Hur är det med spånutsug från dessa sågar, är det bara att koppla på gruvsugen eller måste det köpas något tillbehör för att göra detta möjligt?

Och slutligen, på bilden på GTS 10 från Axminster tycker jag färgen ser lite konstig ut, kan det vara en äldre modell eller är det bara bilden som är lite dassig?
 
Har letat efter lite tester på sågar och hittat några från USA och där får en Bosch väldigt bra kritik men den heter 4100-09, är det samma som GTS 10?

--Det finns en nyare och lite mindre version av Boschen i USA, minns dock inte om det är den du nämner eller om det är den tidigare modellen. Båda har fått bra kritik där, men inte av alla förstås.

Hur är det med spånutsug från dessa sågar, är det bara att koppla på gruvsugen eller måste det köpas något tillbehör för att göra detta möjligt?

--På GTS10 finns uttag bak, men man kan med fördel modda in ett på klingskyddet också.

Och slutligen, på bilden på GTS 10 från Axminster tycker jag färgen ser lite konstig ut, kan det vara en äldre modell eller är det bara bilden som är lite dassig?

--Kolla specen att den stämmer med Boschs, den nyare har överbelastningsskydd, men har inte koll på om det finns en ytterligare ny. Axminster har sån rotation på grejerna att det är mindre troligt med gammalt därifrån.
 
Tomas J skrev:
Har letat efter lite tester på sågar och hittat några från USA och där får en Bosch väldigt bra kritik men den heter 4100-09, är det samma som GTS 10?
Jänkarmaskinen 4100 är tyvärr en trevligare maskin än GTS10:an. 4100:an har nämligen ett, till synes, mycket trevligare klingskydd. Har bara sett en massa videos på det men det verkar väldigt mycket flexiblare.

Spånutsuget är sisådär hur man än gör. Det bästa sättet att drastiskt förbättra utsuget är att montera ett dammsugarutsug i klingskyddet.
 
Precis, Bosch 4100 har väl även motorskydd så att man slipper betala för en ny motor titt som tätt.

Sedan fundera på om det inte är en såg och skena du ska ha istället för byggsåg eftersom du funderar på finsnickeri. Jag valde att inte förnya min byggsåg som motorn brann på utan att välja sänksåg och sken då:
1. Fingrarna blir kortare med byggsåg - det är bara en tidsfråga (alt. sawstop)
2. Anhållet på byggsågarna är egentligen för reglar, inte skivor och inte för finsnickeri.
3. Otymplig, ett helvete att kånka runt på - GTA60W etc är ett måste.
4. Skivor och byggsåg är ett svårt enmansjobb

Det finns lösningar på alla ovan punkter, men fundera lite innan du kör på "traditionella lösningen"
 
phl skrev:
Spånutsuget är sisådär hur man än gör. Det bästa sättet att drastiskt förbättra utsuget är att montera ett dammsugarutsug i klingskyddet.
Som min gamla Herkules hade, kalasbra utsug, men slangen var i vägen när man körde skivor (räckte inte runt kanten på skivan)
 
tallmilan skrev:
Precis, Bosch 4100 har väl även motorskydd så att man slipper betala för en ny motor titt som tätt.
Det är inte längre aktuellt då Bosch har uppdaterat GTS10:an med motorskydd. Dock har de inte ändrat modellbeteckningen så det kan vara en god idé att verifiera att det är rätt modell man får tag i.
 
OK, jag tyckte det hela slutade i att det inte var verifierat att det var ändrat ...
 
hahel skrev:
Jag har makitan, har skrivit några inlägg om hur jag upplever den,

kolla på MLT-100 Observationer
Detta hade jag missat i mina sökningar, tack för tipset.
Men har jag fattat det rätt att Makitan bara har låsning av annhållet på en sida medans Boschen har på båda sidor och därför är lite stabilare på den punkten?

Ang. sänksåg och skena så har jag redan inhandlat en sådan kombination men när jag renoverade tacket förra året så märkte jag att bordsåg/byggsåg hade varit väldigt bra när man måste göra lite egna dimensioner av regelvirke. Det funkade med sänksågen men det var väldigt jobbigt och är väl inte heller dess uppgift. Finsnickeri är inte prio ett just nu men efter husrenoveringen så hoppas jag det blir mer av den varan.

Då jag som sagt inte vet något själv om bordsågar och kan skapa en egen uppfattning så tror jag nog att jag går på GST 10:an då så många verkar vara nöjda med: Det som verkat vara negativt är ju att motorn brunnit upp för många men det är ju åtgärdat nu med motorskyddet som ska finnas på den nya modellen.

Då återstår bara underredet och jag skulle verkligen vilja ha en på hjul så man lätt kan flytta ut den från verkstaden och ut på gården när man ska hålla på med utomhusrenovering och byggnation, MEN det känns hårt att behöva lägga så mycket pengar på ett par hjul.
Finns det ingen universalbänk att köpa från Jula el.dyligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.