Hej!

Vi funderar lite kring vad vi ska göra med värmen/ventilationen i vårt "nya" hus.

Huset är ett fd parhus som vi bygger om till ett hus, skickar med en bild på planlösning.

Info:
* Sävsjö trähus från 1985, välisolerat
* Krypgrund utan avfuktare (ska väl bli så småningom)
* Direktverkande oljeradiatorer huset drar enligt kraftverket 28000kWh/år (baserat på två familjer vitvaror från 85)
* En familj
* Nya vitvaror
* Mekanisk frånluft utan återvinning, det var två separata system med varsitt aggregat i köksfläkten, vi har byggt
ihop dessa på vinden samt gjort två nya utsug i hallen och köket, tillfälligt sitter en av de gamla fläktarna på
vinden medan vi bygger om.
* Varmvattenberedare från 1985
* Bor i västerbotten

Detta har vi funderat på:

* Värmepump, ansökt, fått avslag, överklagat, väntar på dom från länsrätten, men vi ska nog hur som haver inte
ha värmepump.
* Värmepump kräver fullkonvertering, vilket skulle gå lös på över 100 000:- vet inte om det är motiverbart just nu.
* Mekanisk frånluft med återvinning - kan inget om detta, kan det vara bra? Va kostar det? Går det lösa på något
smart sätt med tex fläktelement 2/våning???
* Luftvärmepump?
* Stödelda under de kallaste månaderna, någon bra kamin för "tillfällig" uppvärmning, hur få runt värmen?


Någon som kan ge oss tips och idéer?????
 
  • planlösning värme vent.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte varför ni fått avslag för "värmepump"?
Vilket slag har ni ansökt om?
Ni bor så pass långt norr ut att mark/bergvärme skulle passa perfekt. Ni skulle kunna börja med 4 fläktkonvektorer, de kostar ca 5000:- styck plus installationskostnad. Tyvärr är det väl lika hutlösa priser på VVS-hantverkare i Västerbotten som övriga landet, så om du inte känner någon som kan göra jobbet blir det tämligen dyrt, speciellt om det inte finns några bra kanaler att dra radiatorledningarna i.
Sen tillkommer värmepumpen. Om du inte gör av med allt för mycket varmvatten skulle det räcka med en som endast värmer huset, de kostar ca 35-40.000:- för 6-8 kW. Du behöver då endast tillskottsvärme de allra kallaste dagarna.
 
Problemet är att det ska bli vattenskyddsområde här i området (finns dock inget nu och inte ens skyddsföresktifter) detta gör att kommunen gav avslag på bergvärmeanmälningn, vi har överklagat avslaget och en granne som bor närmre vattenuttaget har fått tillstånd av länsrätten, vi väntar på dom där ifrån MEN då har kommunen överklagat länsrätten i hans fall och ärendet ska upp i miljööverdomstolen. Jag antar att samma process väntar oss och även om vi får tillstånd från miljööverdomstolen så kommer mest troligt kommunen att lösa in hela anläggningen den dag det ska bli skyddsområde och då står vi på 0 igen.

Har fått offert på konvertering och det ligger på 5500/element, således dryga 100 000 för hela huset. Borrhålet går lös på ca 70 000 (200 meter, kommer bli billigare, med annan firma och vi bor på berget så det är inte mycket jord), pumpen kanske 80 000 (?) = MYCKET PENGAR! Hade huset dragit över 40 000kWh/år hade det ju inte varit sack om saken, men det är ju relativt låg energikostnad så vi kommer nästan aldrig att tjäna in en bergvärmeanläggning + konvertering, om man inte räknar med värdehöjning på huset.

Vi vill ha något system kopplat till varmvattnet (om det finns något vettigt) det börjar väl ändå snart bli dags att byta ut pannan från 85!
 
Det låter väl som om en frånluftsvärmepump vore något att titta på för er del. Kombinera med en täljstenskamin för de riktigt kalla dagarna om du har tillgång till ved till hyfsat pris. FLVP kräver förvisso att ni sätter in vattenburen värme, men det gör å andra sidan alla andra vettiga alternativ också. Vill du inte ta kostnaden att installera vattenburet så blir det till att ligga kvar med nuvarande system och komplettera ventilationen med ett FTX aggregat (FTX=Frånluft/Tilluft värmeväXlare).
 
Är det smart att konvertera för över 100tkr tror du? Man kan inte sätta upp fläktkonvektorer som går på vattensystem?
 
En frånluftsvärmepump i kombination med konvertering till vattenburen värme kommer aldrig att betala sig. Installationskostnaden blir alldeles för stor för den lilla årliga besparingen.

FTX borde däremot ge en god besparing i norrland. Den ger dessutom störst effekt då det är som kallast och elen är som dyrast.

Nya fönster kanske skulle kunna vara något?

Det finns vattenmantlade kaminer som kanske skulle kunna funka för varmvattnet. Försök att fixa en uteluftkanal till kaminen, annars ger den ett mycket blygsamt nettotillskott till värmen i huset.
 
Fönstren är 3-glas vridfönster från 85? Skulle de behöva bytas?

Hur fungerar FTX då?

Med kaminen, måste man elda för att få varmvatten då? Annars går elpatronen in eller?
 
Nej, då behöver fönstren säkert inte bytas.

Sök på FTX i ventilationsavdelningen i forumet. Ämnet är mycket ingående avhandlat.

Kaminen vet jag inte mycket om. Har sett en på TV bara. Sök på "vattenmantlad" i värmeforumet.
 
Biiancca skrev:
Är det smart att konvertera för över 100tkr tror du? Man kan inte sätta upp fläktkonvektorer som går på vattensystem?
Nej det tror jag inte att det är. Ska du konvertera till vattenburet så lönar det sig bara om du kan få ner priset genom att göra jobbet själv. Då behöver det inte bli så dyrt.
 
Typiskt att det ska vara så hisklans dyrt att konvertera.

Vi har verkligen ingen aning om vad vi ska göra med värme/varmvattenförsörjningen, usch så jobbigt!
 
Min villa (i Stockholm från -64) har tidigare haft oljepanna och när jag köpte vattenburen el i enrörsystem.
Jag har installerat en aktiv ventilation med värmeåtervinning (www.flexit.no) och en luftvärmepump (golvmodell från Mitsubishi). den vattenburna värmen har jag strypt till ett minimum.
Jag kan bara säga att jag är SÅÅÅ nöjd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.