Vi har en värmekabel till inkommande vatten i vår sommarstuga. Nu är det svinkallt ute och vattnet kändes kallare än vanligt när jag drog på vattnet vid ankomst.

Är det någon som förstår sig på den här grejen som sitter i säkringsskåpet. Jag har för mig att den brukar lysa varje fall då och då men nu lyser ingen lampa trots -20 ute. Styrs en sån här av utetemperatur eller känner den av vattnets temp? Vad avser de olika rattarna som man kan vrida på. Finns det något sätt att ta reda på om den fungerar utan att kunna möta el…

Tacksam för svar!

Termostatkontrollpanel med temperaturinställning, indikatorlampor för relay och sensorfel, och säkringsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är en termostat som just nu är inställd på att koppla till värmeslangen när det blir -5 ungefär. Du ser att den översta gula skruven är inställd på intervaller -15-40 grader och att den undre svarta står på ungefär -5. Om den mäter utetemperatur eller vattentemperatur är omöjligt att veta om du inte letar reda på givaren. Jag gissar att den sitter antingen utomhus eller på slangen för inkommande vatten. Men givet hur kallt det är borde den gula lampan uppe till vänster lysa.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Min erfarenhet av den där termostaten är tyvärr dålig. Jag monterade en exakt likadan till min värmeslang i sommarstugan i somras. Vid första riktiga köldknäppen i början av december såg jag i Eon-appen att min värmeslang slutade att dra el. Jag skyndade mig upp till stugan, 36 mil enkel resa, och kopplade bort termostaten igen så att slangen värms permanent. Min gissning är att själva elektroniken är köldkänslig och inte klarar av temperaturer under -20, även om den kan reglera lägre temperaturer.
 
  • Gilla
Johrnak
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det där är en termostat som just nu är inställd på att koppla till värmeslangen när det blir -5 ungefär. Du ser att den översta gula skruven är inställd på intervaller -15-40 grader och att den undre svarta står på ungefär -5. Om den mäter utetemperatur eller vattentemperatur är omöjligt att veta om du inte letar reda på givaren. Jag gissar att den sitter antingen utomhus eller på slangen för inkommande vatten. Men givet hur kallt det är borde den gula lampan uppe till vänster lysa.
Om den aldrig lyser, kan man dra slutsatsen att den inte fungerar då eller kan de värma och att typ lampan har gått sönder?
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det där är en termostat som just nu är inställd på att koppla till värmeslangen när det blir -5 ungefär. Du ser att den översta gula skruven är inställd på intervaller -15-40 grader och att den undre svarta står på ungefär -5. Om den mäter utetemperatur eller vattentemperatur är omöjligt att veta om du inte letar reda på givaren. Jag gissar att den sitter antingen utomhus eller på slangen för inkommande vatten. Men givet hur kallt det är borde den gula lampan uppe till vänster lysa.
Tack för svar. En fråga till. Varför står den på -15 - 40 grader? Klarar den inte kallare? Just nu har vi typ -22. Kan det vara därför den inte går?
 
J JoMaV skrev:
Tack för svar. En fråga till. Varför står den på -15 - 40 grader? Klarar den inte kallare? Just nu har vi typ -22. Kan det vara därför den inte går?
Ja, så kan det vara. Det är så enkelt, så jag har inte ens tänkt på det själv. Jag ska kolla om min är exakt likadan, eller om jag har ett annat temperaturintervall. De finns med olika specar har jag för mig. Men har jag en likadan kan jag naturligtvis inte klaga på att den inte fungerar i temperaturer den inte är specad för.
 
J JoMaV skrev:
Om den aldrig lyser, kan man dra slutsatsen att den inte fungerar då eller kan de värma och att typ lampan har gått sönder?
Jag tror inte att lysdioden går sönder i första taget. Snarare tror jag att det är det sista som slutar fungera.
 
Du kan inte ställa påslagstemperaturen lägre än -15 grader - det är vad som menas och det är två inställningsområden mellan -15 grader till +40 grader (den innersta skalan på vreden nere) och sedan inställningsområde 40 - 95 grader C (yttre skalan på nedersta vredet)

ser ut att vara en universal-termostat med förmodligen växlande utgång som både kan användas för att starta värmekabeln när det närma sig att gå under 0 grader C eller för att styra en varmvatten-beredare etc.

---

du får skruva på inställningen längst i botten och se om det tänds igen i något läge - gör den inte det så är förmodligen enheten död då att den gula lysdioden plötsligt skulle gå sönder är ganska liten - förmodligen hör du också en reläklick om reläet nu ändå skulle aktiveras/stängas av (och temperaturen ute är varmare än -15 grader C).
 
  • Gilla
Purre och 3 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Du kan inte ställa påslagstemperaturen lägre än -15 grader - det är vad som menas och det är två inställningsområden mellan -15 grader till +40 grader (den innersta skalan på vreden nere) och sedan inställningsområde 40 - 95 grader C (yttre skalan på nedersta vredet)

ser ut att vara en universal-termostat med förmodligen växlande utgång som både kan användas för att starta värmekabeln när det närma sig att gå under 0 grader C eller för att styra en varmvatten-beredare etc.

---

du får skruva på inställningen längst i botten och se om det tänds igen i något läge - gör den inte det så är förmodligen enheten död då att den gula lysdioden plötsligt skulle gå sönder är ganska liten - förmodligen hör du också en reläklick om reläet nu ändå skulle aktiveras/stängas av (och temperaturen ute är varmare än -15 grader C).
Ok tack för svar. En sista fråga. Vågar man skruva reglaget utan att bryta strömmen (den sitter i säkringsskåpet).
 
J JoMaV skrev:
Ok tack för svar. En sista fråga. Vågar man skruva reglaget utan att bryta strömmen (den sitter i säkringsskåpet).
Du kan skruva på det du ser framifrån utan att bryta strömmen, alltså på skruvarna som reglerar tillslagstemperaturen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Om du har en spänningsprovare kan du mäta mellan ingång 1 och 2 på termostaten att den till att börja med har spänning fram och sedan på utgång 4 och noll eller jord för att se att den släpper igenom den växlande kontakten när den ska.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.