Att välja rätt!

En liten fundering som jag brottats med är frågetecken med värmeavgivning från tunga eldstäder kontra lätta konstruktioner såsom murspisar etc…

Alltså enligt naturens lagar så kan inte en eldstad avge mer värme än den tillförs iform av bränsle. Eller?

Bakgrunden till mina funderingar ligger i att jag inte riktigt bestämt mig för vad för typ av eldstad som vi skall installera i vårt befintliga hus på 118 kvm byggt –88.

Om vi utgår ifrån att den vedmängd som skall eldas är 10 kg (normalt vid täljstensugnar & dyl).
Varje kg ved innehåller ca 4 kWh i energi. 10 kg motsvarar då ca 40 kWh värmeenergi.
Eldstaden har en genomsnittlig verkningsgrad på 80 %. Kvar blir då ca 32 kWh värme.

Beroende på typ av eldstad så avges denna värme till omgivningen olika långsamt. Exempelvis så har en täljstensugn på 1600 kg en avsvalningstid på upp till 24 timmar.
Det innebär att utslaget på dygnet ger den ca 1,33 kW i medeleffekt. Observera att den då eldas en gång per dygn med max vedranson. Får alltså inte eldas med mer ved för att dels inte spräckas och dels för att stenen blir mättad!
Om vi istället tar en murspis, typ Keddy Carisma som väger endast 350 kg. Denna eldas med lika mycket ved och har enligt tillverkaren en avsvalningstid på ca 10 timmar!!!?? (För mig låter det mycket men vad vet jag.) Verkningsgraden är likvärdig men resultatet blir att värmeenergin avges under en kortare period. Avgivningseffekten borde då bli ca 3,2 kW istället. Skulle denna i motsats till ugnen eldas 2 ggr per dygn innebär det att den kan avge dubbelt så mycket värmeenergi! Eller?

Alltså borde det rent ekonomiskt vara en fördel med den lätta eldstaden som är betydligt billigare i investering samt enklare handhavande. Ger även mer värme eftersom den kan eldas oftare och hårdare.

Nackdelar med lättare eldstad borde bli att inomhustemperaturen blir lite ryckig! Eftersom den inte avger sin värme proportionellt utan mest vid eldning. Fast det gör kanske inte så mycket om det börjar bli kyligt fram på em då man ändå inte är hemma. Eldar man efter jobbet så får man ju varmt i huset när du är hemma liksom.

Tänker jag helt fel här eller vad tror ni?

Har ni egna erfarenheter av liknande?

Till saken hör att jag har för avsikt att värma huset till största delen med vedeldning i min ugn/spis. Har luftburet värmesystem, så att få runt värmen borde inte vara nåt problem.
Finns inga elelement eller vattenburet system.

Tacksam för hjälp ;)
 
Har inget svar på Dina frågor baserade på egen erfarenhet
Men vi har en braskamin typ plåtburk med fönster.
Några aspekter (som kan ge synpukter på Ditt val):
En ugn med stor effekt och antagligen relativt liten verkningsgrad -- lång rökkanal är viktig
Hastig förbränning och ofta iläggning av ved -- det kan ryka in när man lägger på mera ved
Eldning i 'finrum' -- väggar blir ner eller mibnre sotiga
Ingen asklåda -- Det ryker lite när man kratsar ur askan
Fastlåst ventil i skorstenen (Montören sade att bestämmelserna säger så) -- kallras och dålig lukt vid vissa vindförhållanden (och oeldad kamin)
 
Har lite svårt att tolka "sarastos" inlägg?

En ugn (tung eldstad) har de bästa verkningsgraderna du kan komma upp i. Mycket högre än vanliga kaminer. Verkningsgrader på uppemot 90 % förekommer! En kamin kan i bästa fall komma upp i 80 %. Då endast om den eldas utan strypning av förbränningsluft etc... Kaminen ger då bastuvarmt och det går knappt att visstas i samma rum som den. En tung eldstad eldas allt med full blås för att sen falna ut och ge lång go` eftervärme i uppemot ett till ett och ett halvt dygn EFTER det att brasan slocknat. Moderna ugnar har rejäla asklådor som töms mycket enkelt och utan onödigt spill. Att väggar skulle bli nedsotade i finrum av ugnar köper jag inte. Tvärtom så är kaminen en riktig nedskitare här eftersom den antagligen eldas mer och oftare.

Nu hoppas jag att mina tolkningar är korrekta och inte helt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.