Jag har just rivit bort det gamla laminatgolvet i källaren för att byta ut det till parkettgolv istället. Jag tänkte också undersöka varför det gamla golvet sviktade i ett av rummen. När jag nu rivit ut golvet i rummet med sviktande golv ser jag att det bara var ett masonitlager som hårt stöd till det gamla golvet. Under masoniten var det ett lager plast, sedan frigolit och till sist betongplattan. Huset är från 1980 och ingen särskild dränering (annat än singel) under betongplattan. Källargolvet ligger ca 1,20 meter under marknivå. Jag ser också att en träregel (stöd för en gammal mellanvägg) ligger direkt mot betongplattan.

Vad är rätt sätt att bygga underlaget korrekt? I princip skulle jag bara vilja byta ut masoniten mot golvspånskivor för att få ett stabilare underlag. Men jag antar att jag egentligen borde lägga typ platonmatta underst mot betongplattan först. Men hur viktigt är det egentligen? Träregeln på bilden som legat direkt mot betongplattan i 30 år ser helt frisk ut.

Vilken funktion har plastfilmen?

Spelar höjden på frigoliten någon roll?

Tack på förhand för svar!
 
  • IMG_0377.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0378.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att vara expert skulle jag säga att detta är en av dessa riskonstruktioner. Uppenbarligen är isoleringen lagd ovanpå plattan vilket ökar risken att fukt kryper upp genom betongen och det börjar mögla och angripa konstruktionen.

Ska det göras med dagens metod bör du nog ta bort cellplasten (frigoliten). Helst bila bort, gräva ur och i med cellplast för att sedan gjuta över. Alternativt bygga upp ett golv med luftspalt under. Vet inte riktigt vad det heter och hur konstruktionen ser ut.

Jag skulle nog inte lagt parkett på det golvet hur som helst. Stor risk att du får fukt i golvet och att det slår sig.
 
Tack,

Att bila bort betongen är inget alternativ för mig. Just nu lutar det åt att jag tar bort allt ned till betongen, sedan litet lager golvavjämning, sedan platonmatta, frigolit, golvspånskiva och parkett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.