Vi har köpt hus med ett fungerande Göinge-filter. Jag vill ta vattenproverna när filtermassa är påfylld och ev. annat underhåll är gjort, men får inte tag i rörmokare som kan hjälpa till. Jag tänker att jag med lite fin hjälp härifrån borde kunna reda det själv!

Min fråga är: Vad ska jag ha för filtermassa och var kan jag köpa den? Hur fyller jag på? Finns det något annat underhåll jag bör göra, som t. ex backspolning?

Jag tar gärna också namn på de olika delarna i systemet så jag kan använda rätt begrepp :)

Bilder på systemet:

Närbild av ett Göinge-filter med etiketter och logotyp, installerat i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Göinge-filter för vattenrening med trycktank och pump i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Göinge-filter topp med röranslutningar och etiketter som visar filtermodell och underhållsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Vattenfilter med etiketter som visar 'Göingefiltret, Svenskt Original Sedan 1970' och 'Aqua Expert' samt artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får höra med aquexpert. Vi har det filtret och har semidol k tror jag det heter. Men inte säkert du ska ha det. Finns att köpa på nätet annars om du googlar. Fyller på gör du genom att skruva av den stora mässingspluggen efter du stängt nödvändiga kranar och släppt på trycket. Filtret sköter sig själv så länge du inte låter det stå oanvänt mer än 2 veckor för då kan massan stelna. Vi har kommit fram till att det är lagom att kolla nivån på filtermassan vart annat år ungefär. Men vårat filter har större volym. Fast fler förbrukare å andra sidan. Om det är ett filter jag inte vet något om hade jag köpt en ny plugg innan jag försökte öppna den gamla. Men jag är ju nojjig som fan å andra sidan. Vi drog sönder våran plugg när vi skulle öppna den första gången då den oxiderat fast.
 
Fast du verkar ha nyare modell med bypass så då är det ju ingen katastrof om pluggen skulle gå sönder.
 
Tack för svaren hörrni! Aquaexperten kontaktade jag så fort vi flyttade in, men de hänvisade mig bara vidare till rörmokare som inte svarade. Till slut fick jag ändå tag i en rörmokare som kom ut, hade med sig en påse Semidol K2 och hävde i. GVR4:s beskrivning stämde utmärkt.
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.