Hej,
Jag hoppas verkligen att jag kan få hjälp här med min släpkärra.
Jag hållar på att renovera huset och idag fick jag icke GD på släpkärra besiktning pga rostig och trasig stötdämpare.

Jag har en tranesläp 1980 på 750 KG. jag har sökt idag på nätet men kunde inte få fram nån info. om vad är det för dämpare eller om man kan bara byta med en som passa ha samma mått så som från biltema?
Hoppas att några kunniga kan hjälpa mig med det om var man kan hitta såna dämpare.
Jätte tacksam.
 
Stort tack
 
Ring till en firma som säljer släpvagnar? De lär hjälpa dig med den infon du behöver. Jag skulle kunna hjälpa dig om jag hade tid och ork att ta fram infon men jag har själv för mycket på jobbet att göra.
 
Behöver du ha stötdämparen? Har för mig att grannen på sin kärra plockade bort dem. Och det är ju en liten kärra du har och de brukar sällan ha dämpare då gummigenomföringen i bakaxeln mår bättre av att få röra lite mera på sig.
Besiktningen är i vissa fall så att finns något monterat ska det fungera, men man kan som alternativ ta bort dem.
 
Jag fick bara en "bra att veta" sist på mina stötdämpare men åkte till släpverkstaden och fick samma besked som AndersS.

Dom sa till mig att plocka bort dom INNAN nästa besiktning då man inte behöver dom och släpet mår bättre utan. Han sa att det däremot hade varit problem ibland att efter man fått anmärkning på dom och måste ombesikta så kan det bli lite grinigt om där inga sitter...
 
lillePer skrev:
Dom sa till mig att plocka bort dom INNAN nästa besiktning då man inte behöver dom och släpet mår bättre utan.
Gäller det generellt för ALLA släpvagnar? :S
 
Alla vet jag inte men han sa att nya släp ej har stötdämpare och att Dom släp som har fjädringen i axeln (vad heter den typ av fjädring) måste få rörelse för att gummit skall hålla sig fräscht vilket stötdämparna hindrar dom ifrån.

Så kanske ALLA släp med den typ av fjädring... :)
 
Immobil skrev:
Gäller det generellt för ALLA släpvagnar? :S
Nej.
 
Okej bra då jag plocka bort de och åka till besiktning igen och få se.
Jag åter komma
Jätte tacksam för alla svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.