Jag har använt det förnämliga verktyget på byggbeskrivningar.se för att räkna fram vilka dimensioner jag ska ha i mitt bygge. Det jag behöver är lite hjälp att tolka resultatet och svar på några ytterligare frågor.

När man petat in alla siffror får man möjlighet att välja lite olika varianter enligt nedan. Verkar som att programmet räknar fram alla som klarar nyttjandegraden <100% och sedan rödmarkerar de som inte klarar kravet på deformation:
Tabell med olika dimensioner och specifikationer för konstruktionsvirke inklusive deformation, nyttjandegrad och upplagsreaktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag väljer de klenste svarta dimensionerna och genererar följande rapport:
Digital ritning av en trästomme för byggnation med mått och beräkningsresultat för olika byggdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gott så. Huset kommer byggas på en gjuten platta på mark, som enligt standard är 100 mm tjock, med en rejäl kantbalk enligt konstens alla regler. Frågan som jag inte vet var jag ska börja leta för att få svar på är dock: Behöver jag förstärka plattan där mittenpelaren, som ju tar den största kraften, står? Antar att det i så fall görs genom att helt enkelt inte lägga lika mycket isolering och därmed skapa en ränna på tvärs precis där den pelaren kommer ner? Eller brukar man lösa detta med en hög extra armering?
 
Om jag uppfattar saken rätt ska mittpelaren inte stå på mitten utan 2,4 m från ena ändan och 6,06 m från andra. I så fall är dimensionen på nockbalken fel. Den bör snarare vara 90x405 mm. Upplagsreaktionerna på pelarna stämmer däremot med mina siffror. Det bästa om du ska ha en mittpelare är att göra en längsgående mittbalk i betongen, analogt med kantbalkarna. En variant är att skippa mittpelaren och gå upp i dimension på nockbalken. 140x495 mm skulle räcka. Merkostnaden för balken är under 3000 kr. Samtidigt slipper du kostnaden för mittpelaren och förstärkningen av bottenplattan. Slutresultatet är garanterat billigare. Skippa även C 18 virket och använd C 24. Det är ovanligt att trähandlare lagerför C 18. C 24 blir nog också billigare.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vid närmare koll förstår jag att programmet räknat med att mittpelaren står just på mitten.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om jag uppfattar saken rätt ska mittpelaren inte stå på mitten utan 2,4 m från ena ändan och 6,06 m från andra. I så fall är dimensionen på nockbalken fel. Den bör snarare vara 90x405 mm. Upplagsreaktionerna på pelarna stämmer däremot med mina siffror.
Hmm, konstigt att det blir så fel med kalkylatorn. Men givetvis litar jag mer på dig med din gedigna forumhistorik.
J justusandersson skrev:
Det bästa om du ska ha en mittpelare är att göra en längsgående mittbalk i betongen, analogt med kantbalkarna. En variant är att skippa mittpelaren och gå upp i dimension på nockbalken. 140x495 mm skulle räcka. Merkostnaden för balken är under 3000 kr. Samtidigt slipper du kostnaden för mittpelaren och förstärkningen av bottenplattan. Slutresultatet är garanterat billigare.
Toppenförslag! Då blir dessutom det tänkta loftet ovan toa, förråd och det mindre rummet mer lätt-tillgängligt.
J justusandersson skrev:
Skippa även C 18 virket och använd C 24. Det är ovanligt att trähandlare lagerför C 18. C 24 blir nog också billigare.
Ja det förvånade mig att det togs upp, jag hade en känsla av att C24 var standard. Jag kör på det!

En fråga till när jag ändå har dig på tråden: Då det är öppet i nock vill jag gärna sätta dit en skena för travers när jag ändå är igång. Det enklaste skulle vara att bulta den underifrån i limträbalken, men det känns inte så bra att belasta den utan att ha koll på vad den tål. Å andra sidan borde ju en H-balk bultad från undersidan vara positiv för bärigheten i limträt. Eller ska man lägga upp H-balken i väggen på stående stolpe och sedan sätta limträbalken ovanpå?
 
J justusandersson skrev:
Vid närmare koll förstår jag att programmet räknat med att mittpelaren står just på mitten.
Förstår. Men det är ju ganska konstigt att man då ska ange måtten L1 och L2.
 

Bästa svaret

Antingen har du gjort fel eller så är det en bugg i programmet. Att dina måttuppgifter finns med i utskriften pekar på det senare. Dimensionen på ändpelarna bör justeras dels för att de får en ökad last, ca 27 kN per pelare, dels för att passa nockbalkens bredd bättre. 140x140 är en överdimensionering, men det blir snyggast. Kantbalken måste också tåla en punktlast på ca 30 kN vid pelarfästena. Största delen av taklasten är snö. Använder du traversen samtidigt måste balken dimensioneras om. Bästa infästningstypen tycker jag är genomgående bult, men det blir kanske lite klumpigt i det här fallet. Skruvinfästningar måste man räkna på.
 
Toppen, tack för hjälpen! Tror att jag fäster in en lättare balk och ser till att bara lyfta saker som väger mer än 100 kg på sommaren med andra ord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.