Hej!
Håller på med en uppfräschning av en toalett hemma. Rivit tapet och tänkt ta bort den härligt bruna plastmattan och lägga klinker.

Under plastmattan ser det ut att vara någon typ av spånskiva bara. Huset är byggt 79.

Vad behöver jag göra innan jag lägger klinker? Måste jag lägga någon fuktspärr och isåfall hur? Eller räcker det att göra som i hallen där det var samma underlag, dra på primer och sen gå loss med fix och klinkerplattor?
Tack på förhand!
 
  • Liten toalett, handfat, grå väggar, översvämning på golvet, golvlister, en vit sko, renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det måste vara tätskikt på golvet samt ca 50-100 mm uppvik på väggarna.

https://www.gvk.se/branschregler/fr...golvbrunn-ska-man-ha-tatskikt-pa-sadant-golv/
”Toalett utan dusch eller golvbrunn. Ska man ha tätskikt på sådant golv?

Ja, ökade skador på grund av bland annat droppläckage från rörkopplingar och städning med för mycket vatten gör att man behöver ha ett tätskikt på golv med uppvik i toalett där underlaget behöver skyddas. Består underlaget av till exempel spånskiva eller gipsskiva ska det skyddas med ett tätskikt. Det samma gäller vid gipsvägg, då golv-väggvinkeln måste förseglas genom ett uppvik av tätskikt eller plastmatta. Enligt Boverket ska därför toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ha tätskikt på golv vilket viks upp, normalt cirka 100 mm, på vägg. Mot befintlig tröskel viker man upp så gott det går.”


https://www.bkr.se/vanliga-fragor
”Tätskikt i tvättstuga och gästtoalett?

Ja, på golv. Övriga utrymmen så som tvättstuga, gästtoalett samt rum med VV-beredare ska förses med tätskikt på golvet.

Tätskiktet viks upp ca 50 mm på väggen. På väggen behöver man inte tätskikta.”
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och spånskiva är ett vanskligt underlag för klinker, det kan röra sig med luftfuktigheten och böjas ned mellan golvreglar vilket gör att klinkerfogarna spricker. Så typiskt sett lägger flytspacklar man på skivan som förstyvning på träbjälklag idag.

Vad finns under spånskivan? Är det ett träbjälklag? Eller en betongplatta på mark?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och spånskiva är ett vanskligt underlag för klinker, det kan röra sig med luftfuktigheten och böjas ned mellan golvreglar vilket gör att klinkerfogarna spricker. Så typiskt sett lägger flytspacklar man på skivan som förstyvning på träbjälklag idag.

Vad finns under spånskivan? Är det ett träbjälklag? Eller en betongplatta på mark?
Jag ska kolla under dagen vad som ligger under spånskivan, har inte varit och köpt klinker än, så har behållt plastmattan för nu.

jag la klinker på samma typ av underlag i hallen och har ännu inte haft några problem, peppar peppar.
 
Spån är ju direkt olämpligt som underlag till klinkers och ej enligt branchreglerna så det avråder jag ifrån.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G Grief13 skrev:
Jag ska kolla under dagen vad som ligger under spånskivan, har inte varit och köpt klinker än, så har behållt plastmattan för nu.
Har du några konstruktionsritningar eller teknisk beskrivning av huset där det framgår hur bjälklag/botten är uppbyggd?
G Grief13 skrev:
jag la klinker på samma typ av underlag i hallen och har ännu inte haft några problem, peppar peppar.
Hur långe sen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.