Hej.
Jag bor i ett hus byggt 1972. Huset värms för tillfället med llvp samt en elpanna. Vi ska inom kort byta ut pannan mot en modern lvvp, då huset har väldigt höga elkostnader.
Till detta hör att vi inte fått nån riktigt bra ordning på våra radiatorer. Svårt att ställa in termostater. Nån radiator pumpar värme fast termostaten är stängt. En annan radiator är kall hela tiden.

Så min tanke är att i samband med byte av värmeanläggningen även passa på att byta termostater och/eller ventiler. Huset består av 17 radiatorer.

Jag har skruvat isär en termostat, men sen känner jag att jag är lite utanför min komfortzon

Jag har googlat lite och det verkar vara en uppsjö av olika modeller adaptrar insatser mm.
Termostaten heter i alla fall ARCU. Skickar med en bild i förhoppning om nån vet vad man ska beställa.
Med vänlig hälsning Boek Isärskruvad ARCU-termostat och delar framför en radiator, behov av råd för termostatbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Är det 1-rörssystem eller 2-rörssystem? Har ni kollat framledningstemperaturen som behövs när det är som allra kallast på vintern? Ser ut som "STATO, MINOR, HONEYWELL" termostathus enligt tabellen. Finns adaptrar till MMA termostathus om själva ventilen fungerar.
 
Man vill ju helst ha många som möjligt öppen av termostater/ ventiler öppna på elementen och låta utegivare och innegivare bestämma innertemperatur om man har värmepump. Sen får man väl bestämma om man vill byta ändå...
 
Det ska vara 1-rörssystem enligt uppgift. Förmodligen är det nog gjort för en hög framledningstemperatur, men några siffror har jag inte. Huset hade en oljepanna från början
 
Så här ser termostaten från annan vinkel
 
  • Närbild på en gammal termostat vid ett radiatorrör med texten 'ARCU', placerad vid en vitmålad vägg och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för hjälpen. Det uppskattas verkligen.
Jag tolkar länken som du skickade att man byter ut hela kopplingen? Jag hade hoppats att det bara gick att byta ut ventilinsatsen. Nu känns det som ett mycket mer bökigare projekt än det var tänkt från början
 
Kunde inte hitta någon utbytesinsats utan det är hela ventilen som byts ut. Den nya ventilen har även dold förinställning under packboxen så man ska egentligen ställa in Kv-värdet beroende på radiatorstorlek med en inställningsnyckel FN2. Det blir en del jobb men det ser inte så svårt ut alls tycker jag.
 
Tack igen för snabbt svar.
Är rädd för att kostnaden för att byta alla 17 ventiler blir alldeles för dyrt.
Om ventilen fungerar som den ska, går det bra att bara köpa en ny termostat? Eller är det så att det krävs en helt ny insats för att montera en ny modern termostat?
 
I MMA-boken ser det gamla termostathuset precis likadant ut som Stato, Minor, Honeywell och då borde adapter RSK nr 480 57 70 kunna användas för att montera t.ex. nya MMA Evosens termostathus som kostar runt 200 kr/st på någon nätbutik. Adaptrarna kostar oftast runt 100-150 kr/st men ser nu i RSK-databasen att detta nummer är utgånget. Bäst att kolla med MMA direkt.
 
Jag ska kolla upp med MMA.
Tack så mycket för hjälpen
 
B Boek skrev:
Jag ska kolla upp med MMA.
Tack så mycket för hjälpen
Funkade att endast byta ut insatsen?
 
Amatöraf Amatöraf skrev:
Funkade att endast byta ut insatsen?
Vi köpte färdiga termostater, men vi bytte inte ut alla, det skulle bli för dyrt. Bytte 4-5 stycken i de radiatorerna vi hade problem med
 
B Boek skrev:
Vi köpte färdiga termostater, men vi bytte inte ut alla, det skulle bli för dyrt. Bytte 4-5 stycken i de radiatorerna vi hade problem med
Endast termostaten, inte hela ventilen alltså?

antar att ni köpte adapter likt den här: https://www.hornbach.se/p/mma-adapter-mma-honeywell-stato-minor/5111883/ och monterade modern termostat?

Har element med samma termostat och insatser, vissa går inte att stänga av och vissa är alltid varma. Piggarna går att enkelt röra så känns tveksamt att det endast skulle räcka att byta de för elementen som är kalla, men det fungerade för er?
 
Har för mig att det räckte med att byta termostaten. Kan återkomma imorgon med lite mer info
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.