Flyttar detta till Badrum

Jag börjar närma mig en badrumsrenovering. Badrummet är original från 73, så det är hög tid...En av kriterierna för om jag ska göra själv eller leja är vad golvet består av. Jag behöver flytta avlopp, plugga avlopp, byta brunn, kanske flytta brunn, etc, vilket skulle leda till en massa bilande om det är betonggolv. Jag har levt i tron att jag hade gjutet badrumsgolv ända tills jag tittade på teknsika beskrivningen av huset.Nu är jag inte lika övertygad längre. Huset är 1 plans med källare, betongbjälklag, där badrummet ligger på bostadsplan. Jag har upplevt golvet som väldigt "stumt" och därför dragit slutsatsen att det var gjutet. Likaså härde jag från en som bor i närheten i ett hus byggt samtidigt, att där hade badrumsgolvet varit gjutet. Följande står att läsa i tekniska besktrivningen:
Badrumsbjälklag: Värmeisolering 10cm. mineralullsisolering, vv 80 kg/m2, y= 0.035, 20 mm spånt, golvträ.
Vattenisolering: 3.5 mm hård träfiberpl.
Plastmatta: SPOKNOL, eller likv.

Ska man tro detta råder väl inga tveksamheter om att det är trä under plastmattan? Jag vet att det bara är att riva upp och kolla, fast då har man ju tagit f-n i båten, så att säga...Varför känns golvet stumt, är det gjutning av fall som gör det?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.