Håller precis på att välja fondvägg till hallen, men kan inte bestämma mig.
Den blivande fondväggen är ca 225cm lång och takhöjden 240cm.
Fönster finns i hallen och i angränsande vardagsrum och kök, så ljusinsläppet är ganska stort.
Ekparkett i samtliga utrymmen. Vitmålade dörrar, lister och trappa.
I vardagsrummet sitter en ljus/vit tapet och en tvärrandig vit/biege tapet som fond.
Köket har en enfägad biege tapet.
I hallen har jag nu tänkt använda samma ljusa/vita tapet som i vardagsrummet, men vill ha en mer markerad fondvägg.
Har nu två prover hemma.
1. Midbec Pur sang. En småmönstrad grå/svart tapet.
2. Sandberg Simon. En blank brun tapet, med stora bruna matta medaljonger.

Tycker att båda är fina, men har svårt att bestämma mig nu.
Är mycket bestämd vad gäller helheten i huset.
Vilket tror ni skulle vara bäst just för helhetens skull.
Grå/svart eller brun?
Eller ev annat förslag?
Färgskalan är alltså jordfärger, men vilka färger ingår där då?

Tacksam för råd och tips :-/

// Fia
 
Ingen med råd???

Vilka färger är just jordfärger?

// Fia
 
Brun skulle nog jag välja.
Dels för att det matchar resten av tapeterna i huset, dels för att jag tycker stora mönster ser mindre stressigt ut än småplottriga tapeter.


Lite svårt att ge råd när man inte ser själva rummet framför sig.
 
Någon mer med råd?
Vardagsrum= Vit och beige.
Kök= Beige
Sovrum= Vit
Hall= Vit och svart? Eller Vit och brun?
Allrum övervåning= Vit och ev. samma fond som i hallen nere, eller helt vitt. Råd önskas även där?
Övriga rum= Barnens

Vad tror ni om färgsättningen?
Blir det tråkigt med bara dessa vita, beiga och bruna eller svarta inslag?

All övrig fast inredning är vitmålad. Ekgolv.

Hjälp mig snälla, måste bestämma mig innan fredag.
Kika gärna på www.midbec.se kollektionen heter Pur Sang, bild nr.4 (den svarta tapeten)
Eller http://www.sandbergtapeter.com/defa...;katdel=3&psid=55&vid=135&vrank=4
Den tredje uppifrån.
// Fia
 
Den 3:dje upp ifrån tycker JAG är snyggast !!!
/ Fifflan
 
Blev lite fel visst....
I länken till Sandbergs är det den fjärde uppifrån. Den bruna med madaljonger.

// Fia
 
Den bruna medaljongtapeten!
Ursnygg, varm och wow-faktor!
Tycker jag :D
 
Tittade visst lite dåligt på bilden ,såg inte den ena beiga enfärgade tapeten... det var den bruna medaljong tapeten jag menade.

Den är riktigt snygg !!!
Ska nog få till det här hemma så den kommer upp någonstans ;)

Visa gärna upp resultatet m bild sen !!!!

Mvh / Fifflan
 
jag tycker vitt / svart randigt blir för mycket kontraster och ger ett kallt intryck.

den bruna medaljongtapeten är snygg.

jag kollade även på midbec zenato, där finns en svart, mönstrad tapet som kan vara rätt som fondvägg i ett ljust rum.

barnen kommer säkert att vilja ha FÄRG i sina rum så det borde inte bli ensidigt med vitt, beige, brunt, svart.

Men brunt på väggarna har inte varit på mode sen 1976 och det lär dröja 30 år förrän det sker igen. Det kan vara värt att ha i bakhuvudet  ;)

Min mamma och hennes man har ett brunt kök. ALLT är brunt. Hyllor, skåp, väggar, till och med kylskåpet. Köket är ENORMT med många fönster, men det känns som att kliva in i en kista. Det är 1976-brun.

De har 1976-turkost i badrummet  ;D

Deras hem är SÅ inne i år.
 
Jag håller faktiskt med om att den bruna är dö-snygg. Dock hade jag nog hellre satt den i ett rum man vistas lite oftare i än man gör i hallen. Tex din övervåning.

Jag tycker att randigt är en typisk halltapet och därför tycker jag att du tar den randiga i hallen och den bruna i allrummet.

Man kan ju även blanda in lite andra färger. Tänk om du tröttnar på brun/beige?! Det viktigaste, enligt mig, är dock att INTE mixa varma och kalla färger i samma rum.

Släng gärna upp resultatet sedan. Lycka till.... :)
 
RenoVera, eftersom du skulle bestämma dig till långfredagen, kanske tapeten redan är uppe nu? (Hoppas på bilder..) I övrigt sällar jag mig till det bruna medaljongtapetssällskapet.

Italian - varför tycker du inte man kan blanda kallt och varmt? Blev nyfiken, för jag blandar friskt, för att få balans. Personligen har jag svårt att klara av rum med bara kalla färger.. Du får gärna berätta lite mer hur du tänker - det kanske bara är jag som tycker jag uppnår balans, medan alla gäster tycker det är en hysterisk blandning.
 
Redhead skrev:
Italian - varför tycker du inte man kan blanda kallt och varmt? Du får gärna berätta lite mer hur du tänker - det kanske bara är jag som tycker jag uppnår balans, medan alla gäster tycker det är en hysterisk blandning.
Jag tycker det ser rörigt ut. Jag får helt enkelt ingen enhet i det. Men det där kanske ligger i våra olika(?) personligheter. Vissa finner ju ro i kaos :D

Sen drar jag mig till minnes en lektion i färglära jag hade när jag pluggade till sminkös. Då var det fy fy och ajaj...men jag kan inte nämna någon regel'

Bifogar en bild på vårat vardagsrum, som det INTE längre ser ut, som exempel på vad jag menar.
Varm beige och kallt grått *ryyys*
 
  • lkj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Problemet kvarstår! :-/
Hallen har tyvärr inte blivit tapetserad än, var tvungen att bestämma mig innan långfredagen, då den enfärgade ljusa tapeten som jag ska ha i övriga hallen, var utgående. Slog till med en hel skräll dus rullar ifall jag inte hittar nå´n snygg fondtapet till allrummet uppe.
Beställde även den bruna medaljongtapeten, men började sedan vackla och avbeställde den ett par dagar senare. Ska åka in till färgaffär´n och kika på den igen, eftersom jag fortfarande gillar den. Problemet är allrummet, vad kan man sätta där? Allrummet är det ljusaste rummet i hela huset så där skulle man ju kunna smocka på lite. Känns lite sorgligt att göra just detta rum till enfärgat vitt.
Till allrummet gränsar tre sovrum som är barnens. Antagligen kommer det att bli svart och vitt i det rum som är direkt anslutande till den ev fondväggen uppe. ( Gossen vill ha svart) De andra rummen kommer att bli blått och vitt samt rött och vitt. ( De har själva valt dessa färger).
Blir det bra att blanda svart, vitt, beiget och brunt i huset eller bör man utesluta svart eller brunt för att få en bättre helhet?
Har svarta inredningsdetaljer i köket, såsom matta, stolar och lite annat lull lull.
I övrigt är huset ganska ljust.
Hallen nere kommer att användas som kombinerat allrum/ finentré.
Önskar råd, då jag börjar bli ganska less på allt funderande och velande. Hoppas att det finns nå´n som är expert/duktig på färgsättning här på forumet.

// Fia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.