Hej,

Jag ska tapetsera ett helt (barn)rum med en mönstertapet (nom-woven) och har lite funderingar som jag behöver hjälp med innan jag drar igång..

* Sist jag tapetserade blev det små glipor mellan våderna när det torkat. Detta kan bero på att jag "drog" tapeten rätt sista mm, men jag är inte säker.. Jag har lät någonstans att vissa väljer att överlappa våderna 1-2 mm för att undvika glipor? Skär man sedan när det torkat isåfall eller accepterar man en liten överlappning om det inte drar ihop sig?

* Bör jag följa mönsterpassningen runt helt rummet eller börjar man om i varje hörn?

* apropå hörn: som jag förstått det låter man 51cm av våden gå på ena väggen och de andra 2 förbi innerhörnet. Hur gör man med nästa våd? Kant i kant med våden som kom i hörnet eller överlappar man och sätter ända in i hörnet?
 
Man brukar inte överlappa med non woven-taper, de sätts kant i kant. (De varken sväller eller drar ihop sig.)
Ett tips (förutom att sätta dem dikt an kant i kant så gott man kan förstås) är att måla på väggen, där skarvarna kommer att hamna (måla t.ex. en decimeter brett så har du god marginal). Om du målar med tapetens bottenkulör/dominerande kulör så blir en eventuell glipa mindre synlig.
 
När du kommer till ett hörn: Gå över en centemeter. Nästa tapet lodar du så den blir helt rak (lätt att fortsätta efter väggen med en rak våd) och överlappar över den där cm i hörnet.
Just i hörnet blir det ingen mönsterpassning men det brukar inte synas.Viktigare att få fortsättningen rak.
 
Aha, så jag kapar tapeten en cm efter hörnet oavsett hur mycket som är kvar? Och sen sätter jag nästa våd som en helt "ny" från hörnet, utan hänsyn till mönsterpassning eller att en cm av väggen redan är tapetserad?

Jag vet att man ska lägga non-woven dikt an mot varandra, men det blev som sagt en liten glipa när det torkade sist. Hade inte synts om jag haft samma bottenkulör på väggen under men som sagt, har för mig att jag läst att det finns som dom överlappar en mm med non-woven för att undvika just det. Låter konstigt dock.. Jag kör nog på grundmålning i liknande kulör istället.
 
Jag fyller på lite här med två bildfrågor.

Den ena bilden visar en ca 12cm bred remsa mellan fönster och hörn som ska tapetseras. Bör jag börja med en ny våd från hörnet och skära bort för fönstret eller ska börja från fönstret och låta våden fortsätta in på väggen till vänster?
IMG_1481.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild två visar någon typ av shakt i ett hörn som bildar ett ytterhörn. Den längre sidan är kanske en halvmeter och kortsidan cirka 20cm. Hur ska jag göra med tapeten här?
IMG_1480.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du tapetserar hel våd vid fönstret och skär sedan ut för fönstret.

Vid schacktet hade jag försökt tapetsera ytterhörnet utan att göra en skarv. Dvs tapetsera runt innerhörnet som beskrivet innan sen vika tapeten runt ytterhörnet och för att sedan komma fram till nästa innerhörn och göra en skarv som beskrivet tidigare.

Är väggarna raka så kommer detta gå utmärkt, är dom lite sneda så kommer du få procenta i innerhörnet sen
 
Tack, jag hittade en bra sida som beskriver hur man ska göra i olika situationer: https://bolist.se/guide/tapetsera-non-woven/

Den säger att man vid ytterhörn bör gå över/förbi med ca 20mm, och sedan sätta nästa våd 5mm från hörnet. Dvs att våderna överlappar varandra i 15 cm. Varför förstår jag dock inte....?

Kan man inte bara köra på som vanligt och vika tapeten förbi ytterhörnet? Vad är det för skillnad om det går 20 eller 200mm in på väggen efter hörnet?

Och varför överlappa 15mm? Varför inte bara fortsätta kant i kant?
 
Av den simpla anledningen att när man viker över hörnet så är det en stor risk att den inte blir i lod, men med mönster tycker jag att man försöker utan massor med onödiga skarvar.
 
Jag skulle säga att beroende på hur tapeten ser ut i mönstret också spelar in i hur man tapetserar. Vissa tapeter har jag skurit på längden för att få till mönsterpass vid hörn.

Stora medaljonger syns väl om man inte anpassar tapeten vid hörn om dom inte mönsterpassar i hörn. Sen kan man välja vilket hörn man accepterar mest fel i mönsterpasset, dvs hörnet man ser minst, typ bakom soffan.

Edit, givetvis loda upp tapeten efter varje hörn samt att vara noga med att hålla samma höjd på mönstret mot taket om det är någorlunda rakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.