Ingen som har lust/tid att hjälpa mig räkna lite såhär på Annandag påsk
Kan inte använda W då jag väggarna i uthuset är väldigt låga. Jag hittar inget program eller liknande för beräkning av A-takstolar?
De vet jag inte då jag inte rivit ännu. Men det är jättegamla och fyrkantiga (har jag för mig) har bara varit hönshus innan typ 95x95 eller nåt sånt om jag skulle gissa.
För de är dåliga halvruttna då taket som låg på innan läckte. Tanken är att de ska bli sommarbostad i uthuset och vill lägga riktigt undertak iform av råspont, papp och plåt.
Då ska du antagligen isolera taket?
Vilket betyder att det behövs lite höjd för isoleringen. Dock sommarbostad så inte några enorma mängder?
Om man då tar t ex 45x195 till ytterbenen och säg en 45x145 till tvärbjälken så bör det vara hållbart med råge och samtidigt ge plats för isolering (145 mm i snedtaket). Sätter man dem sedan med cc 60 cm så blir det enkelt med isolering och spikning av råspont samt undertak. (Plus att cc 60 cm ger dubbel bärighet jämfört med cc 120 cm.)
Det viktiga är att använda tillräckligt stora/långa/tjocka spikplåtar i förbindningen av ytterben och tvärbjälke då jag antar att tvärbjälken sitter en bit över vägghöjden? Det gör att draglaster i tvärbjälken kan bli relativt stora, liksom böjmomentet på ytterbenen från väggen upp till tvärbjälken. Spikplåtarna måste kunna ta upp och överföra dessa laster.
Jag har inga beräkningar att stödja det mot, utan bara viss erfarenhet av befintliga konstruktioner. Därför är dimensionerna väl tilltagna. Virkeskostnaden är i allmänhet en mindre del av totalkostnaden, så där finns ingen anledning att snåla. Dock är det mycket viktigt att arbetet i varje detalj blir väl utfört. Såsom t ex spikplåtarna som ska överföra laster. Om inte den hopfogningspunkten blir korrekt så fallerar takstolen, oavsett övrig dimensionering.
Vilket betyder att det behövs lite höjd för isoleringen. Dock sommarbostad så inte några enorma mängder?
Om man då tar t ex 45x195 till ytterbenen och säg en 45x145 till tvärbjälken så bör det vara hållbart med råge och samtidigt ge plats för isolering (145 mm i snedtaket). Sätter man dem sedan med cc 60 cm så blir det enkelt med isolering och spikning av råspont samt undertak. (Plus att cc 60 cm ger dubbel bärighet jämfört med cc 120 cm.)
Det viktiga är att använda tillräckligt stora/långa/tjocka spikplåtar i förbindningen av ytterben och tvärbjälke då jag antar att tvärbjälken sitter en bit över vägghöjden? Det gör att draglaster i tvärbjälken kan bli relativt stora, liksom böjmomentet på ytterbenen från väggen upp till tvärbjälken. Spikplåtarna måste kunna ta upp och överföra dessa laster.
Jag har inga beräkningar att stödja det mot, utan bara viss erfarenhet av befintliga konstruktioner. Därför är dimensionerna väl tilltagna. Virkeskostnaden är i allmänhet en mindre del av totalkostnaden, så där finns ingen anledning att snåla. Dock är det mycket viktigt att arbetet i varje detalj blir väl utfört. Såsom t ex spikplåtarna som ska överföra laster. Om inte den hopfogningspunkten blir korrekt så fallerar takstolen, oavsett övrig dimensionering.
Japp taket skall isoleras.
Tvärbjälken sitter en bit över vägghöjden ja ca 110cm.
Är det ankarskruv eller spik som gäller? Finns det några speciella regler här att efterfölja?
Tvärbjälken sitter en bit över vägghöjden ja ca 110cm.
Är det ankarskruv eller spik som gäller? Finns det några speciella regler här att efterfölja?
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Jag skulle använda ankarspik eftersom krafterna som ska överföras inte drar plåten utåt, dvs ingen risk att spiken dras ut.
Det finns rekommendationer om hur (tätt) man ska spika i spikplåtar, inkl plåtarnas dimensioner och exakt var/hur de ska sitta. Tyvärr kan jag inte peka på någon sådan plats på nätet, men googla eller börja titta i träguiden, tyckte jag såg något om hopfogning där.
Annars om du kan avvakta ett tag så kommer förhoppningsvis någon mer kunnig här på forumet att hjälpa till.
(Då det är fråga om bärande konstruktion så vill jag bara förtydliga att det är du som byggherre som har ansvar för att det håller. Jag ger mina råd efter bästa förmåga, men som sagt jag är inte konstruktör. Bara så du är medveten om det. :|)
Du har såklart en bra utgångspunkt i de dimensioner och takstolsavstånd (cc-mått) som de befintliga takstolarna har. Jag har själv gamla byggnader och kan konstatera att gammalt virke, (som ser eländigt ut), är oändligt mycket bättre/starkare än dagens frodväxta. Så med "köpevirke" måste man gå upp i dimension för att motsvara det gamla virkets kvalitet/styrka.
Det finns rekommendationer om hur (tätt) man ska spika i spikplåtar, inkl plåtarnas dimensioner och exakt var/hur de ska sitta. Tyvärr kan jag inte peka på någon sådan plats på nätet, men googla eller börja titta i träguiden, tyckte jag såg något om hopfogning där.
Annars om du kan avvakta ett tag så kommer förhoppningsvis någon mer kunnig här på forumet att hjälpa till.
(Då det är fråga om bärande konstruktion så vill jag bara förtydliga att det är du som byggherre som har ansvar för att det håller. Jag ger mina råd efter bästa förmåga, men som sagt jag är inte konstruktör. Bara så du är medveten om det. :|)
Du har såklart en bra utgångspunkt i de dimensioner och takstolsavstånd (cc-mått) som de befintliga takstolarna har. Jag har själv gamla byggnader och kan konstatera att gammalt virke, (som ser eländigt ut), är oändligt mycket bättre/starkare än dagens frodväxta. Så med "köpevirke" måste man gå upp i dimension för att motsvara det gamla virkets kvalitet/styrka.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp. Ta bort Impregnerade nedre del av takstol
Tak & Vind -
Design hjälp med ingen takfot på takstolar
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hjälp med takstolar, 30-tal
Byggnadsfysik -
Hjälp att bedöma takstolar och rivning av väggar
Byggmaterial & Byggteknik -
Takstolar mått hjälp
Socialt & Projekt