Har konstaterat att takhuven läcker in vatten och tänker att någon här på forumet kan ha något tips ifall de finns någon svag punkt på denna huv, alt att ni kanske ser något suspekt. Tips på vad man kan göra. Läckaget mynnar i att de rinner vatten på imkanalens isolering men även att det rinner in på kallvindan.
 
  • Takhuven på ett snötäckt tak med skog i bakgrunden, misstänkt vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takhuven på ett snöigt plåttak med tecken på möjliga läckage runt basen där det kan ansamlas vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takhuven på ett snötäckt tak med fokus på anslutningen till takplåtar som kan vara läckagepunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är om det är huven som läcker eller är det kondens som bildas på insidan. Vad är det för funktion på huven och är luftningen via lockets undersida eller på den sidan som inte syns?
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Med tanke på storleken så gissar jag att det är mer än ett rör i den, men det ser inte ut att vara så mycket utsläpp. Jag hade höjt taket lite för mer luftcirkulation.
Gissar att luften kondenserar mot taket
 
Noramasen Noramasen skrev:
Frågan är om det är huven som läcker eller är det kondens som bildas på insidan. Vad är det för funktion på huven och är luftningen via lockets undersida eller på den sidan som inte syns?
Har som konstaterat att det måste nästan vara läckage pga att de inte runnit in någonting alls då det är snöfritt nu. (var värst då snön smälte.)

Luftningen är via lockets undersida men jag tycker utformningen på locket är så platt istället som på de flesta andra, en halvmåne. Rädd att de kondenserar på undersidan av locket och att det inte själv rinner ut via sidorna.
 
  • Gilla
Kaplajon
  • Laddar…
Det kan bli kraftfull kondensering i samband med snösmältning. Så visst kan det räcka till för att uppfatta det som ett läckage. Men troligtvis så bör du kolla upp hur det är avslutat med ventilationen i huven och få dit en plåtis som eventuellt förlänger röret och ser till att det görs ett väderskydd i stället för denna högst sårbara konstruktion.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Det kan bli kraftfull kondensering i samband med snösmältning. Så visst kan det räcka till för att uppfatta det som ett läckage. Men troligtvis så bör du kolla upp hur det är avslutat med ventilationen i huven och få dit en plåtis som eventuellt förlänger röret och ser till att det görs ett väderskydd i stället för denna högst sårbara konstruktion.
Noramasen Noramasen skrev:
Det kan bli kraftfull kondensering i samband med snösmältning. Så visst kan det räcka till för att uppfatta det som ett läckage. Men troligtvis så bör du kolla upp hur det är avslutat med ventilationen i huven och få dit en plåtis som eventuellt förlänger röret och ser till att det görs ett väderskydd i stället för denna högst sårbara konstruktion.

Får göra de! Kommer inte hjälpa något med att sätta dit ett kallrasspjäll? Tog bort nu då jag böt köksfläkt och självdraget verkar va riktigt bra i detta hus då jag va enda på kvarteret där de va tinat runt hela huven ändå upp till nock.

samtidigt är 95% på varm sida…..därför jag tycker kondens är så lurigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.