J
Halloj!

Har tidigare beskrivit mitt problem att få till en fungerande badrumsventilation och nu har vi åtminstone kommit så långt att det finns en tät och isolerad kanal från fläkten i badrummet upp på kallvinden och ut genom taket.

Här börjar mitt huvudbry

Tidigare var det självdrag men jag är osäker hur det påverkar konstruktionen av genomföringen i yttertaket. Enkelt beskrivet så är det upptaget ett ca 30*30 cm stort hål i taket och på det hålet sitter en kvadratisk takhuv med en 2 cm spalt längst upp under "huvtaket" och i detta hålet är ventilationsröret uppdraget och slutar ca 10 cm under spalten.

För att tydliggöra det så kan jag alltså stå på vinden och titta upp i hålet och se fyra tunna plåtväggar, huvtaket, luftspalten och ventilationsröret som slutar inuti. Kan detta verkligen fungera?? Jag ser flera problem; luften kommer att kondensera på insidan innan den kommer ut och vatten rinner ner in på vinden. Luften kan dessutom lika gärna tränga tillbaka in på kallvinden och orsaka nya mögelproblem.

Hur fungerar egentligen en huv? Bör det inte vara tätt mellan rör och tak? Det känns som att hela konstruktionen e lite skum. Kanske fungerade när det inte satt någon fläkt på plats?..

Mycket tacksam för tankar och tips
 
J
Jag har fortfarande inte klurat ut hur det egentligen fungerar. Som jag ser det så finns det ett sätt att komma tillrätta med problemet. Hatten går ju att jämföra med en sk. Kinahatt med skillnaden att det är öppet ner till vinden. Om jag täpper igen hålrummet mellan röret och hatten så finns det ju ingen annan väg för den varma luften att ta vägen förutom ut igenom spalten längst upp på huven. Det gäller bara att tänka ut ngt smidigt sätt att undvika att kondensvatten samlas i huven.

Frågan är sen om det kommet att påverka klimatet i övrigt på vinden. Hade varit gött om någon med kunskaper/erfarenheter ville dela med sig lite :)
 
Röret ska gå helt från bad, genom vid och mynna på taket. Huven ska vara tät i övrigt så att inget vatten kan tränga in på vinden, huven ska också ha ett "tak" så att inte regn och snö kan leta sig ner och in i vent kanalen. Dessutom ska röret isoleras på vinden så du inte får kallras och för att det inte ska bildas kondens inne i kanalen,
 
J
Ja, tack för svaret... Men det hjälper inte riktigt eftersom förutsättningarna är som de är. Jag tror ändå att jag löst det genom att isolera inuti huven och täta så att luften bara kan gå ut genom spalterna. Borrade ett litet hål för att dränera ut ev. kondensvatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.