Bygger en kombinerad vedbod (vänster sida) och redskapsförråd (höger sida) där den vänstra sidan har luftspalt i golv och kommer ha likaså på väggarna med ribbor för att luft till veden. På höger sida ska jag montera råspontspanel alternativt lockpanel.

Nu till konstruktionen av taket som jag inte vet hur jag ska göra med. Tanken är att det ska vara plåttak och med överhäng runtom som ska kläs in i panel för inramning. Läkten är monterad ovanpå reglarna utan någon råspont.
Problemet är att jag ju vill få det helt stängt upptill och nu är det ju en distans på 45mm mellan takregel och varje läkt. Likaså vill jag ju få det stängt undertill överhänget runtom. Antingen har jag konstruerat detta fel för mitt ändamål eller så tänker jag inte klart helt enkelt :)

Skulel därför behöva tips på hur jag kan lösa detta. Med vänlig hälsning, Rookie på bygge :)
 
  • Träram för byggnation av en kombinerad vedbod och redskapsförråd. Stommen står på ett golv av trä, med reglar och läkt monterade för takets konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram för vedbod och redskapsförråd med takreglar monterade, utan råspont, i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram av en kombinerad vedbod och redskapsförråd under uppbyggnad med takbjälkar men utan takbeklädnad, på en tomt med ett vitt hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Antar att det inte skall isoleras i redskapsförrådet . När du inte har ett tak med råspont så blir det svårare att få det helt tätt upptill .
Men att sätta byggskivor / trä så tajt det går blir ju så bra det går att få .
Du får figursåga upptill . Blir naturlig frånluft .
Tänk på att det blir dropp (kondens) från insidan av ett plåttak , kan vara bra med en fuktsäker duk före plåten .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.