Hej!

Jag ska bygga ett uterum på 6000mm X 3500mm och på långsidan ha 3 stycken 120x120 limträstolpar samt 3x2 glasdörrar (hela framsidan blir glas + stolpar.

Nu till mitt bekymmer. Måttet mellan tak och till fönstret på befintligt hus är endast 150mm. Helst ska ju en limträ väggbalk på 42x225 sitta där och det fungerar ju inte :(. Skulle det fungera att använda platsen precis under hängrännan? det sitter ju visserligen en vindskiva där men den sitter ju på husets tak reglar.

Går det och i så fall om jag även sätter 2 stolpar som håller upp denna balk (fast endast i ändarna av balken).

Tips och idéer mottages tacksamt.

// Jimmy
 
  • IMG_20160222_160233.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20160222_160245.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20160222_160251.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20160222_160306.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett långskott från en som egentligen inte kan, men skulle du inte kunna förlänga befintliga takreglar?
 
Robert63 skrev:
Ett långskott från en som egentligen inte kan, men skulle du inte kunna förlänga befintliga takreglar?
Tänkte också på det men då jag behöver ha cc1240mm mellan takreglarna på uterummet pga kanalplasten så tror jag inte att det kommer fungera. Men kanske någon annan kan spinna vidare på detta. Tack :)
 
Den glest spikade panelen mellan vindskiva och själva huset är väl tänkt att ventilera vinden? Så om du börjar uterummet ute vid vindskivan så blir det fritt blås och oisolerat mot husets vind och all varm luft i uterummet kommer att försvinna upp där.

Men vad vet jag, kanske funkar.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Den glest spikade panelen mellan vindskiva och själva huset är väl tänkt att ventilera vinden? Så om du börjar uterummet ute vid vindskivan så blir det fritt blås och oisolerat mot husets vind och all varm luft i uterummet kommer att försvinna upp där.

Men vad vet jag, kanske funkar.
Jo det stämmer. Men i så fall kommer det inte längre vara ventilerat de 6m det handlar om. Eventuellt ha några ventiler som går att öppna stänga ifall det behövs fortfarande vara någon ventilation kvar. är ju trots allt inte hela långsidan på huset som uterummet ska byggas mot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.