Hej på er!

Här kommer säkert några lite dumma frågor från en tjej som iof inte alls har tummen mitt i handen men är inte så van vid hem-renoveringar :)

Jag vill byta ut mitt vita tråkiga kakel i köket och har googlat runt en hel massa om detta! Är dock inte helt säker på vad som ska göras :S

Efter att man brutit upp sitt gamla kakel så kommer ju väggen inte att vara jämn? Hur och med vad slätar jag ut väggen och fyller ut den så att den blir rak? Jag har förstått att jag måste försöka ta bort den gamla fixen så mkt det bara går, men det som inte går att ta bort, spacklar jag över det och jämnar ut väggen? Med vad isåfall? och efter det, är det bara att börja kakla då?

Mitt kakel står ut från betongväggen med en gråmassa på ca 1 cm, när jag tar bort det gamla kaklet, måste jag ta bort det som ligger under då (den gråa massan)? Vad är det för ngt? Är det annars bara att spackla på den för att göra den jämna och rak? Är så himla rädd att göra fel eller komplicera det för mkt!

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagt, förlåt för väldigt dumma frågor men är helt ny med hemrenoveringar och man lär sig ju så länge man lever! :)
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DakerScania
  • Laddar…
Det beror ju också på vad du har för vägg bakom. Är det gipskivor så kommer du troligen att få stora hål i dem. Är det lättbetong blir det rejäla gropar om fixet sitter ordentligt. Är det betong är det bättre förstås...
Beror också mycket på hur bra fixet sitter men det är väldigt svårt att få bort det "snyggt" tyvärr...

Vid renoveringar jag gjort tidigare har jag limmat på en skiva rostfritt och en annan gång vitlaminerat glas, då slipper man ha ner det gamla men det förutsätter ju att man kan få dit det snyggt.
När jag lade glas satte jag en liten vinklad list i aluminium över kanten och limmade fast den med silikon. Det blev riktigt snyggt! :)
 
Hur du än gör så är det tyvärr inte enkelt. Annars går du till väga som så att du spräcker kakelplattan i mitten med en hammare el nåt, sen ta en huggmejsel och knacka bort resterna, platta för platta. Det är ju viktigt att ytan är slät när du ska sätta dit nya plattor, så du får nog förbereda dig på att spackla en hel del efteråt. I vissa fall måste man ju göra detta, tex om man har ett fönster i väggen och karmen inte bygger så mycket. Har du byggmån upp och väggen inte är så komplicerad med köksskåp, etc så kan du knacka bort hela gipsskivan med kakel och allt, dvs vara ganska brutal.

Men det vanligaste scenariot är också tyvärr det jobbigaste, du måste ju få bort både kaklet och fixen för att kunna spackla en jämn yta att fästa de nya plattorna på.

/S
 
I vårt kök hade man lagt in gipsskivor i väggen att sätta kakel på. vi började att försiktigt ta bort plattorna, en i taget, men vissa satt hårt och tog med sig gipset så att det såg ut som ett månlandskap efteråt. Efter en stund kom vi fram till att det var lättare att plocka bort hela gipsskivan med kaklet kvar på, och sätta dit en ny skiva att kakla på.

I badrummet i källaren revs det gamla kaklet bort från betongen, men det mesta av fixet satt förstås kvar på väggen. Hantverkarna valde då att inte betongslipa, putsa och spackla utan satte en skumplastskiva med cementbeläggning på väggarna för att få ett jämnt underlag.
 
Är det betong kan du spackla med husfix eller använda det fix du ska fästa plattorna med...
 
  • Gilla
Andreas_123
  • Laddar…
titta på Alloc Kitchen wall, en 3mm laminatskiva som man limmar utanpå kaklet.
Se till att använda Tec-7 limmet om du ska använda Kitchen wall skivorna
 
Kan det inte vara så att det är ett lager kakel under det nuvarande kaklet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.