Tja!

Jag skulle behöva hjälp med att svetsa på 2 rostfria M10(eller möjligen M8)skruvar på ett likaledes rostfritt plattjärn (eller vad det kallas när det är rostfritt.... Allt det här gånger två. Finns någon i närheten av Göteborg som skulle ha tid och möjlighet att hjälpa mig med detta? Självfallet mot lämplig ersättning i prasslande eller kluckande form. :) Jag behöver alltså hjälp både med materialet och med arbetet.
Jag har gjort en enkel ritning. Det jag inte fick med är att hål alltså ska borras för skruven varpå skruven dras i hålet och sen svetsas fast så att skruvskallen sitter på ena sidan och den gängade delen på andra sidan. Solklart? Två lika långa plattjärn men cc-måtten för skruvarna skiljer sig.
De skall användas som mothåll under durken på min båt för att sen fästa en mittpulpet i. Skruvarna skall alltså sticka upp genom durken och genom basen i pulpeten som sedan dras fast med brickor och muttrar. Eftersom det ska sitta i en båt på västkusten bör det vara "bra" rostfritt som tål saltvatten.

Någon som kan hjälpa mig?

Med vänlig hälsning,
Tomas

Ritning pulpetmothåll.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu kan jag inte hjälpa dig men kan man tänka sig att man gängar hålen direkt i plattstången istället.
Kanske skruvar uppifrån istället.

Protte
 
I
Gänga hålen, använd gängstav istället för bult och kontramutter på det.
 
Protte, Funkar nästan. Problemet blir att om jag behöver lyfta ur pulpeten genom att skruva ur skruven uppifrån så trillar plattstången ner på botten och jag får inte tag i den sen. Skulle ju kunna dra fast den med två mindre skruv som inte håller pulpeten iofs.....

ion, Ingen dum idé!

Båda, problemet med tillgång på material kvarstår dock fortfarande. Jag har inget plattjärn i rostfritt. Går det att köpa/få uppklippt/uppskuret någonstans tro? Behöver ju fortfarande hål borrade och gängade också. Kanske skulle kolla runt om jag hittar någon metallverkstad med lite att göra. ;-)

Tack båda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.