Är nyinflyttad i ett hus med en Bergvärmepump från 1998 (En splash 1400). Tyvärr har jag aldrig haft hand om något värmesystem tidigare och tidigare ägaren hade inga instruktioner och hade ingen aning om hur systemet fungerade. Jag har lyckats lista ut några saker enl nedan
Systemet består av:
Bergvärmepump Splash 1400
Ackumulator tank Boröpannan TIV 500 Plus B15+B10
Autoterm Varmvattenberedare
Autoterm Elpanna
På ackumulatortanken sitter en Villagyr RVP 30 samt ovanför denna 2 digitaldisplayer (se bif bild)

Systemet är kopplat enl:

Bergvärmen värmer ackumulatortanken
Ackumulatortankens varma sida går in i VV beredaren.
Elpannan är kopplad i serie efter Bergvärmen (antagligen för att kunna hjälpa till vid riktigt kall väderlek). Dock är elpannan helt avslagen (trots att den står på "1" (kan stå på 1 eller 0)). Eventuellt styrs den av något relä.
Till kontrollboxen med digitaldisplayerna är 2 termometrar (uppe och nere) i ack tanken kopplade. Från kontrollboxen går en styrkabel till Bergvärmepumpen.

Den vänstra digitaldisplayen står ALLTID på 45, den högra har som lägst gått ner till 40. Bergvärmepumpen går igång då och då (ganska ofta tycker jag) till synes oberoende av vad som står på displayerna.

Frågor:
Skall man kunna styra pumpen från displayen? Någon som vet hur man gör? Hur bör man ställa in den?
 
  • VärmeregleringStyrbocBgh.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VärmeregleringDigitalDisplay.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.