Hej! Har en gammal spis från 90-talet (230v & 25A) i min enfaslägenhet, som nu precis gått sönder och behöver därför byta ut den. Jag är ny till elinstallationer och vad man bör tänka på vid spisköp, och skulle därför behöva lite vägledning från någon som kan.

Jag har tittat på en Bosch Serie 4 spis HLN39A060U (https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/ugn-spis/spis/bosch-serie-4-spis-hln39a060u/HLN39A060U). När jag försöker tyda den tekniska specen och databladet verkar den gå att koppla in med enfas. Stämmer det?

Värt att nämna också är att jag har ett gammalt norwesco-stickkontakt (stickpropp med tre flatstift) på min gamla spis och avser inte att dra in trefas till lägenheten. I och med att den nya spisen levereras utan stickkontakt, kan jag återanvända den gamla norwesco-stickkontakten på den nya spisen eller behöver man koppla den till en perilex? Om jag kan återanvända norwesco-stickkontakten är detta något man får koppla ihop själv eller behöver ett elinstallationsföretag göra detta åt mig i och med att detta inte är ett standarduttag längre?

Tacksam för all hjälp!
 
Redigerat:
Du ska köpa en 230 V spis ( 3 faser och nolla 400/N ) sen går det inte med perilex bara 16 amp där, Din Norvesco är för 25 amp, se bara till att tamparna kommer på rätt ställe,
 
Tack för svar! Så då bör jag med andra ord kunna köpa spisen ovan då den är 230v, och själv montera på min gamla Norwesco på den nya spisen?
 
H
M Mka029 skrev:
Hej! Har en gammal spis från 90-talet (230v & 25A) i min enfaslägenhet, som nu precis gått sönder och behöver därför byta ut den. Jag är ny till elinstallationer och vad man bör tänka på vid spisköp, och skulle därför behöva lite vägledning från någon som kan.

Jag har tittat på en Bosch Serie 4 spis HLN39A060U ([länk]). När jag försöker tyda den tekniska specen och databladet verkar den gå att koppla in med enfas. Stämmer det?

Värt att nämna också är att jag har ett gammalt norwesco-stickkontakt (stickpropp med tre flatstift) på min gamla spis och avser inte att dra in trefas till lägenheten. I och med att den nya spisen levereras utan stickkontakt, kan jag återanvända den gamla norwesco-stickkontakten på den nya spisen eller behöver man koppla den till en perilex? Om jag kan återanvända norwesco-stickkontakten är detta något man får koppla ihop själv eller behöver ett elinstallationsföretag göra detta åt mig i och med att detta inte är ett standarduttag längre?

Tacksam för all hjälp!
Köp en spis Schott Ceran loggan på hällen. Den är lättare att hålla rent med skrapa. Man får bort ringarna som blir och den ser ny ut i åratal. Våran förra Cylindas glashäll såg nu ut efter 10 Års användning.
 
Redigerat:
H HEM2121 skrev:
Köp en spis Schott Ceran loggan på hällen. Den är lättare att hålla rent med skrapa. Man får bort ringarna som blir och den ser ny ut i åratal. Våran förra Cylindas glashäll såg nu ut efter 10 Års användning.
Bra tips! Verkar som att den spisen jag kikat på har en häll från Schott ceran 👍
 
H
M Mka029 skrev:
Bra tips! Verkar som att den spisen jag kikat på har en häll från Schott ceran 👍
Toppen!👍
 
J jonaserik skrev:
Du ska köpa en 230 V spis ( 3 faser och nolla 400/N ) sen går det inte med perilex bara 16 amp där, Din Norvesco är för 25 amp, se bara till att tamparna kommer på rätt ställe,
Som jag förstår det verkar det som att spisen kommer med fem kablar: L1, L2, L3, N och jord, men i och med enfas i lägenheten finns enbart ingång för fas, N och jord i norwesco-stickkontakten.

Kopplar man ihop L1, L2 och L3 för att fördela strömmen mellan dessa genom fasingången eller använder man bara L1 när man kopplar mot enfas och isolerar L2 och L3?

Skickar med kopplingsschemat.
 
  • Elektriska scheman för olika länder och system, inklusive trefas- och enfaskretsar, 220-240V spänningsintervall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp du använder kabeln från den gamla spisen, den höll för den och håller för den nya. inkoppling ska vara enligt 1N , den tredje uppifrån , vilka färger i kabeln. Svart eller brun ska in på L1 , Blå ska in på L2 och gulgrön på PE , byglarna kan sitta som ett knippe under någon skruv på plinten i spisen.

Edit foto på kabeln
 
J jonaserik skrev:
Jepp du använder kabeln från den gamla spisen, den höll för den och håller för den nya. inkoppling ska vara enligt 1N , den tredje uppifrån , vilka färger i kabeln. Svart eller brun ska in på L1 , Blå ska in på L2 och gulgrön på PE , byglarna kan sitta som ett knippe under någon skruv på plinten i spisen.

Edit foto på kabeln
Nu har du skrivit fel. Blå skall inte in på L2 (den anslutningen finns ju inte ens på den tredje kopplingsbilden uppifrån). Blå skall anslutas till N.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Nu har du skrivit fel. Blå skall inte in på L2 (den anslutningen finns ju inte ens på den tredje kopplingsbilden uppifrån). Blå skall anslutas till N.
OK jag ger mig , du har rätt.
 
R roli skrev:
Nu har du skrivit fel. Blå skall inte in på L2 (den anslutningen finns ju inte ens på den tredje kopplingsbilden uppifrån). Blå skall anslutas till N.
J jonaserik skrev:
OK jag ger mig , du har rätt.
Okej! Och vad blir skillnaden om jag istället kör på den nya kabeln som kommer med den nya spisen? Mer än att jag behöver isolera L2 och L3 då.

Eller behöver jag parallellkoppla L1, L2 och L3/sätta en ledare mellan dessa och sen koppla mot L1?

Jag är ny på det här som ni kanske märker. Uppskattar all hjälp!
 
Det hänger på vilken kabelarea som den nya kabeln har, om du kan använda den. Den gamla vet du ju att den fungerar medans den nya kanske är avsedd för 3-fas vilket inte behöver lika stor area som 1-fas.

Det brukar finnas färdiga metalbyglar i spisens "kopplingsbox" som man kan flytta omkring för att få till de olika inkopplingsalternativen. Använd dessa i första hand. Gör du byglingar med kabel så gäller det att du får till bra anslutningar och att inga delar av kablarna spretar iväg och eventuellt kan skapa "kortis".
 
Uppdatering: Jag köpte en Bosch HLN39A060U. Den kom trefaskopplad men genom att ta in en elektriker, så återanvände han enfaskabeln från gamla spisen och monterade på den nya spisen. Den nya spisen kom utan kabel och det fanns byglar som man kunde använda för att koppla om spisen till en enfas.

Nu funkar allt fint!
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.