Hejsan!

Vi ska dra igång en köksrenovering i vårat nyinköpta radhus (original från 1980). Hela planeringen är färdig när jag har stött på patrull.

Spisfläkten som sitter i köket idag har en funktion där jag kan köra fläkten så att den suger från resten av ventilationen istället för i köket. Alltså för att ventilera ur badrummen. Jag vet att jag formulerar mig lite luddigt, men jag hoppas ni förstår hur jag menar. Även när jag kör fläkten i "vanligt" läge så suger den rejält i badrummen.

Nu till mina frågor... Varför har fläkten en sådan funktion? Måste jag ha en fläkt med en sådan funktion? Vad kan jag få för problem om jag sätter dit en vanlig spisfläkt?

Jag är väldigt tacksam för svar och hjälp med dessa frågor som håller mig sömnlös!

Tack på förhand!
//Johan
 
Du behöver antagligen en alliance-fläkt från Cylinda eller Franke som kan samarbeta med din centralfläkt. Bor också i radhus och har precis satt in en sådan. Alternativet är väl en fläkt utan motor men då måste du kanske montera en separat styrning till centralfläkten för övrig ventilation. Nackdelen med detta är förmodligen taskigt sug vid matlagningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.