Hej på er!



Ny här på forumet och har plöjt igenom en hel del sedan jag gick med i dagarna :) Hoppas ni kan komma med några kloka råd då min lilla väggmålning blev ett jätteprojekt!



Nu till mitt problem - jag flyttade precis in i en bostadsrätt med en fruktansvärt ful fondvägg. Tapeten hade dessutom lossnat, så bestämde mig för att riva bort tapeten där diverse olika material åkte med och dök upp under.



Det var slätt och fint spacklat överst, nederst och i väggkant, men då det verkar ha spacklats väldigt tunt ”i mitten” på väggen dyker istället vit putsvägg upp samt flera lager tapet. Verkar som det gjorts en del Quick fixes bland tidigare ägare :)
Min tanke var att behålla det som tidigare spacklats samt vit puts (? Osäker på material då det varierar) och slipa skarvarna släta sen bredspackla. MEN då har vi några partier av väggen som jag är osäker på…

1. Där väggen spruckit och grund/betongväggen är synlig - bör jag punktspackla direkt på eller använda annat material?

2. Fläckvis övergår det vita till vad som ser ut som en väldigt gammal, mönstrad tapet med struktur och rostfärgat underlag. Känns nästan som papp på vissa ställen. Under är betongvägg. Bör jag sandpappra så gott det går sen använda mig av spärrfärg där det behövs?

Bifogar bilder på allt så gott det går. Bottom line - är det ens någon idé att försöka ge sig på detta själv eller ska jag lämna det åt ett proffs? Köra på någon annan lösning än bredspackling?

Supertacksam för svar!!
 
  • Vägg med flagande färg och spackel, renovering i process, skyddsplast på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en vägg med flagnande vita och beige målfärger, avskalat och ojämnt ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten vägg med flagnande färg och puts, i behov av renovering eller målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med flagnande färg och tapet vid listen; tecken på mögel och fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Alternativt kan du sätta upp ett lager renoveringsgips, enklare och snabbare än att helspackla en vägg, speciellt för en amatör .-)
 
Unikt namn
Allt beror väl på hur slätt resultat du vill ha.

I en liknande situation har jag hyrt en ångmaskin på Bauhaus, ångat bort all tapet. Sedan spacklat de värsta hålen/ojämnheterna och målat åvanpå.

Tog bara några kvällar (och lite bärs) för en amatör som på sin höjd skruvat fast sadeln på cykeln innan denna operation.

Vill du ha mönster kan du sätta renoveringstapet istället. De sägs kunna svälja/dölja vissa ojämnheter i underlaget.

Jag skulle aldrig ge mig på att skruva gips på en betongvägg.
 
Ta bort allt som är löst/lätt att peta bort med en mindre spackelspade. Sen är det bara att bredspackla, billiast att först köra ett lager gipsputs och sen vanligt sandspackel på det men lite meckigare eftersom gipsputsen blandas på plats.
Hyr/låna eller köp en billig giraffslip och grovdammsugare så slipar du snabbt och näst intill dammfritt.
Min erfarenhet av renoveringsgips är att det inte är speciellt lätt tillvägagångssätt på massiva väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.